Hann palett jages

Jeg fikk et kull med Palett ciklider her for ca 1 uke siden. begge foreldrene har vært flinke å passe på yngelen, men nå ser det ut som om ho paletten begynner å jage hannen (han ligger for øyeblikket oppe på pumpen og slapper av).

Et par spørsmål:
1) Er det normal adferd for paletter?
2) Skal jeg flytte hannen eller skal jeg la han være der?
Jeg opplevde det samme når mine paletter fikk yngel. Det gikk bra i noen dager, men etter det begynnte hoa å jage hannen. Ho klarte å skade halefinnen på hannen, og jeg skjønte jeg måtte gjøre noe. Etter råd fra en erfaren akvarist så flyttet jeg hannen til et annet akvarie. Han sa at i verste fall kunne hoa drepe hannen.

Tror nok at det er vanligst at begge foreldrene passer på ynglene, men det kan være forskjellig fra fisk til fisk. Mine 2 paletter gikk alene i 128 liter, vet ikke om det har noe å si.
Det er en beskrivelse av hva har hendt, bortsett fra at palett hannen ikke har dødd. Jeg flyttet han til en fødekasse og tenkte han kan får være der i noen dager. De eneste som dette har gått utover er platy ynglene mine, som er halvspiste og noen døde Men noe må man ofre...
Det kan hende at siden moren ikke har noen fare i akvariet, så vil fortsatt instinktet hennes styre henne mot en evt fare? Jeg synes det er dødsbra å ha feks fantomtetra i akvariet sammen med ciklidepar i lek, disse kan jages i evig tid uten at 1 nødvendigvis må henges ut. Men vær oppmerksom på at tetraer elsker yngel, og det kan også gå motsatt vei ved at fantomtetraen jager rundt på yngelen og stresser foreldrene. Hehe

Men grattis med yngel!
Jeg kjenner meg også igjen i denne situasjonen, sjekk denne tråden her.

Vi tok IKKE ut hannen, og de ble venner etterhvert, og fikk mange kull. Jeg tror hun "straffer" han fordi hun syntes han har gjort en dårlig jobb, eller så er jage-instinktet hennes så sterkt at "noe må hun jage". Har du noen småfisk/tetraer som jagefisk?

Lykke til med ungene! Om ikke noen vokser opp denne gang, så øker sjansene for hvert kull.
Ho jager litt på noen små platy på 2-3cm, ho har drept 2 stk, nå ser det egentlig ut som om ho har roet seg ned.
Nå ser det faktisk ut som om ho har mistet en hudfille hvem munnen(den henger og dingler).. Men yngelen er fin og lever
Betta Splendens
Men grattis med yngel! :-)
Takk
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap