Gravid?

jeg har en liten stim med fisk tror det er en type tetra...

den ene i stimen er rettogslett smellfeit. tror du den kan være gravid?
Jeg kopierer og siterer noe jeg har skrevet tidligere her på forumet...



Litt elementær lærdom om eggleggende fisk kommer her, for de som har lyst å lære det

En tetra er ikke gravid, og vil aldri bli det.

Drektig eller gravid er et dyr eller en fisk hvis de bærer levende foster i magen.
Tetraer (i likhet med flertallet av andre fisker) er eggleggende fisk. De blir altså ikke gravide, det er det ingen eggleggende fisk som gjør. En eggleggende hunn-fisk har egg i buken, men de er ikke befruktet. Befruktningen skjer utenfor fiskens kropp, etter at hunnen har lagt eggene, kommer hannen og sprer melken over dem (melke er hannfiskenes spermier). En rognstinn hunn kan ha eggene i kroppen hele livet uten at det behøver å skje noe som helst. De bare ligger der, uvirksomme, dersom ikke lek (paring) med en hannfisk skjer (etter ovenfornevnte måte).

Når en hunnfisk av en eggleggende art som tetra blir rund om magen, kan det tyde på at hun har modne egg i buken. Merk ordet "modne", ikke "befruktede".

For å si det sånn; jeg har også egg i buken til enhver tid, men jeg går ikke rundt og er gravid fordet

Noen unntak fra denne "eggleggende fisk-regelen" finnes.
Noen gode eksempler er de fiskene som tilhører en gruppe som kalles levendefødere;
guppy, molly, sverddragere og platy.
Ordet "levendeføder" er bokstavelig; de føder levende yngel, legger ikke egg. Befruktningen av hunn-guppyens egg skjer inne i hunnens kropp, som hos mange pattedyr og hos mennesker. Eggene hunn-guppyen har inne i seg, blir altså befruktet der, og blir liggende inne i hunnens buk mens fosteret i hvert egg utvikler seg til en fiks ferdig mini-guppy. Rett før fødselen, eller i det fødselen skjer, sprekker egghinnen og yngelen kommer ut uten eggeskallet på seg. Det ser altså ut som om de bærer fosteret som vi gjør, med navlestreng til en morkake inne i moren. Men de har altså ligget separert fra moren i sitt eget egg hele tiden, de bare utvikles inne i sitt eget eggeskall, beskyttet mot å bli spist inne i morens kropp. En fordel levendefødere har fremfor eggleggende fisk, de har mye høyere overlevelsesprosent på avkommet sitt siden avkommet fødes ferdig utviklet (bare litt vekst å ta igjen).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap