Scalareyngelen frittsvømmende på 8 dagen :-)

Jeg har bare 10 scalare yngel, men til gjengjeld så virker de friske og kjappe og gumler masse nyklekket artemia.

Jeg er så glad, det ser ut som at dette faktisk går veien
Jeg tok bladet med eggene ifra foreldrene og har holdt på dag ut og dag inn med egg, lufting, wigglers, rengjøring, til frittsvømmende yngel og artemiaklekking til den store gullmedaljen.

Dette med oppdrett synes jeg er sååå utrolig gøy
Fine greier, 2nelise

Har du nevnt for meg før hvilken farge/mønster foreldrene til disse scalarene har...? Husker ikke akkurat nå, men jeg kan jo spørre likevel

I slutten av denne uka og begynnelsen av neste vil du se en rivende utvikling mht finner. Plutselig våkner du en dag og titter inn til dem, og så har de fått sånne søte små "pigger", en på ryggen og en under på buken, begynnelsen til de store, flotte og høyreiste scalare-finnene.

Jeg har bilder av et av mine kull, der disse begynnende finnene akkurat hadde dukket opp, og da var det kullet 11 dager gamle. Veksten kan være ulik selvsagt, men du fôrer jo med kraftkost du også, så jeg tror ikke dine er mange dagene unna
Begge foreldrene er marmorert. Hannen er fantastisk nydelig og veldig stor, hunnen ikke så gæli hun heller

Har fått kjøpt en 95 liter som jeg har foreldrene i nå, skal prøve å la de få prøve seg selv. Det er i dag 14 dager siden forrige egglegging. Jeg ser nå i ettermiddag at de kanskje begynner å lete etter et egnet sted. Napper litt på blader, pumpa, ei kjegle osv.

Skal forsøke å få tid til å ta bilder av de
Statusrapport
I morres våknet jeg opp til en tragedie. I går annså jeg yngelen som stor nok til å gå i 30 literen med pumpe. Vel, i morres var halvparten av de klemt ihjel bak pumpa, og et par hadde faktisk kommet seg inn i pumpa og avgått med døden der

Nå har jeg bare 5 stk. igjen. Jeg har byttet vann i 30 literen og ikke fylt den helt opp igjen. Pumpa er fjernet og jeg bruker luftestein i stedet, tar ikke sjansen nå på at pumpa skal drepe flere yngel. De skal få vokse seg større før jeg tar sjansen igjen.

Jeg er fryktelig skuffet, de er jo 14 dager frittsvømmende nå, og begynner å få den marmorerte fargen etter foreldrene. Så spørs det om jeg klarer å berge resten da. De får godt med nyklekket artemia og spiser. Men som sagt, jeg er fryktelig skuffet, nesten knust
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap