Platy yngel....litt merkelig...

Hei, nå i vinter som var sto en del av akvarie greia mi litt i stå. Så, på senvinteren bestemte vi å sette opp ett guppy akvarium igjen, mest for barna sin skyld. De yngler jo så lett osv. Nå, i dyrebutikken ville jr ikke bare ha guppy, men en enslig platy og. Så det fikk han, en hunn-platy ble med hjem sammen med 5 guppy damer og en guppy hann.
Nå husker jeg ikke heelt når dette var, men jeg tipper ca mars/april. Alt var fryd og gammen frem til august. Da oppdager jeg plutselig 2 platybarn sammen med guppy'ene og den enslige platy-hunnen.

Kan platy'er gå såå lenge 'drektige'?

Forøvrig har guppy'ene formert seg villig og greit som de normalt ville gjort.

For det er ikke sånn at guppy-hannen kan være far selv om de to ynglene ser helt ut som normale røde platy?
Platy, sammen med guppy, har evnen til å lagre sperme fra en hann i flere måneder, kanskje nærmere ett år? Så det er nok ikke så rart at det plutselig er barn oppi der
Tror nok ikke guppyen er faren, nei.

Levendefødere som guppy og platy kan lagre sperm fra tidligere møter med hanner. Dermed kan det dukke opp yngel lenge og vel etter sist gang hunnen møtte en hanne. Ganske finurlig greie, dette.

Modern var kjappere
takktakk Jeg ble litt satt ut når jeg oppdaga de 2 platy barna ja, hehe.

hm, kan jeg registrere oppdrett på de platy'ene ? når de beviselig ikke er befruktet her lissom, hehe.
Yngel er yngel Du kan registrere oppdrett på de med en gang yngelen har passert 6 uker gammel. Da er det kritiske tiden forbi, og man kan si at man har greid det
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap