Ha fått oppdrett på sewellia lineolata.
Skrev for en måned siden at jeg hadde observert unger av Sewellia’n i et artskar. Så ble de borte igjen.
Det viser seg nå at minst en har klart seg, er ca 2 cm og antagelig ca 8 -10 uker gammel.
Det er virkelig artig å få til noe sjeldent.
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4970&tab=1
Bilder fra 4 uker siden og i dag. Ikke lenger tvil
Det viser seg nå at minst en har klart seg, er ca 2 cm og antagelig ca 8 -10 uker gammel.
Det er virkelig artig å få til noe sjeldent.
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4970&tab=1
Bilder fra 4 uker siden og i dag. Ikke lenger tvil
Postet 07.09.08 kl 23:10
Postet 08.09.08 kl 00:01
Inaktiv bruker
gratis med yngel på Sewellia lineolata =(-:=
Postet 08.09.08 kl 16:03
Endret: 08.09.08 kl 16:04
Postet 10.09.08 kl 00:58
Så moro, gratulere så mye.
Utrolig moro og få til yngler på arter som er umulig/vanskelig å få yngler på.
Mange voksene inndivider har du i artskarret?
Stort er karret?
Mye gjenomstrømning har du der?
Hvilken vannverdier og temp har du i karret?
Ble mange spørsmål dette, men slike ting intreserer meg voldsomt.
Utrolig moro og få til yngler på arter som er umulig/vanskelig å få yngler på.
Mange voksene inndivider har du i artskarret?
Stort er karret?
Mye gjenomstrømning har du der?
Hvilken vannverdier og temp har du i karret?
Ble mange spørsmål dette, men slike ting intreserer meg voldsomt.
Postet 10.09.08 kl 08:21
Artskaret kalles her for Harrykulpen. Det er et slikt 6-kantet salongbord på 185 liter. Navnet fordi jeg syns det er litt Harry og at jeg egentlig bare fikk det med på et annet innkjøp. Ville aldri kjøpt det egentlig.
Fin sand, masse røtter og stein + Christmas moss. Sånn drøyt 4000 liter filter og sirkulasjon, av og til 1000 til.
Ikke sjekket vannverdier på flere mnd. Temp. 24 - 25 som egentlig er i overkant.
10 - 12 voksne Sewellia oppi der, men "desverre" også en gjeng Schistura og noen Kuhli. Men disse andre skal antagelig ut etter hvert.
Sewellian legger jo ikke ett egg, og Schisturaer spiser det meste.
Fin sand, masse røtter og stein + Christmas moss. Sånn drøyt 4000 liter filter og sirkulasjon, av og til 1000 til.
Ikke sjekket vannverdier på flere mnd. Temp. 24 - 25 som egentlig er i overkant.
10 - 12 voksne Sewellia oppi der, men "desverre" også en gjeng Schistura og noen Kuhli. Men disse andre skal antagelig ut etter hvert.
Sewellian legger jo ikke ett egg, og Schisturaer spiser det meste.
Postet 10.09.08 kl 16:33
Postet 10.09.08 kl 16:48
Filteret er greit nok. Men hva var poenget med reker? Fór? Poenget er ikke å putte noe inn, men å ta Schisturane ut + andre små detaljer. Jeg har studert dette lenge, og akkurat når det gjelder Sewellia er det ikke så mange som "vet".
Men jeg har fått et posetivt signal om at det går an, og vil jobbe videre med saken etter hvert.
Hva som ser lekkert ut er heller ikke så viktig hvis en skal drive så sjeldne oppdrett, men dette karet ser faktisk bra ut, men det står jo rett på gulvet og jeg ligger ikke så mye der.
Men jeg har fått et posetivt signal om at det går an, og vil jobbe videre med saken etter hvert.
Hva som ser lekkert ut er heller ikke så viktig hvis en skal drive så sjeldne oppdrett, men dette karet ser faktisk bra ut, men det står jo rett på gulvet og jeg ligger ikke så mye der.
Postet 10.09.08 kl 22:30
Postet 10.09.08 kl 22:46
Postet 11.09.08 kl 01:48
Postet 11.09.08 kl 01:59
Postet 12.09.08 kl 01:41
Postet 16.04.09 kl 22:31