Platy, vil ikke slippe yngel...
Vi har et 110l akvarium med div. fisk og deriblant 7 platy. Alle hofiskene (4 stk) har en stund vært tykk i buken og vi har trodd at de var drektige. Har derfor prøvd å følge litt med for evt å se når de var klar til å slippe yngelen, men det har vist seg å ikke være så lett.
Prøvde også å putte to av dem i en yngleboks, men de bare sturet og ingen yngel kom.
SÅ .....er de virkelig drektige og hva gjør vi evt. for å få yngel.
Tenkte litt på å kjøpe et mini akvarium(20l) for å se om det lettere kom yngel da. men hva sier dere ekspertene???
Prøvde også å putte to av dem i en yngleboks, men de bare sturet og ingen yngel kom.
SÅ .....er de virkelig drektige og hva gjør vi evt. for å få yngel.
Tenkte litt på å kjøpe et mini akvarium(20l) for å se om det lettere kom yngel da. men hva sier dere ekspertene???
Postet 11.09.08 kl 00:35
selv om du etterlyser eksperter tar jeg meg den frihet å svare Er absolutt ingen ekspert.
det beste trikset for å få de til å slippe yngelen er rett og slett å la de være i fred. Ikke drive å stresse de med å fange de inn og sette de i fødekasser eller i fødekar o.l.. Bare la de være helt enkelt
Litt friskt vann og kanskje øke med en eller to grader, så skal du se det blir mini makrell på deg snart
det beste trikset for å få de til å slippe yngelen er rett og slett å la de være i fred. Ikke drive å stresse de med å fange de inn og sette de i fødekasser eller i fødekar o.l.. Bare la de være helt enkelt
Litt friskt vann og kanskje øke med en eller to grader, så skal du se det blir mini makrell på deg snart
Postet 11.09.08 kl 00:42
Takk for raskt svar. Men er det ikke slik at yngelen lett blir spis av de andre fiskene hvis den føder direkte i akvariet? De har jo vært "tykke" en stund, så jeg tenker at kanskje de allerede har sluppet yngel som er blitt spist og er klar med nye yngel.... kan dessverre for lite til å vite hva som skje med dem i drektighetstiden. Men det hadde vært søkkanes artig å fått smått.
Postet 11.09.08 kl 01:03
Postet 11.09.08 kl 01:12
røyaTakk for raskt svar. Men er det ikke slik at yngelen lett blir spis av de andre fiskene hvis den føder direkte i akvariet? De har jo vært "tykke" en stund, så jeg tenker at kanskje de allerede har sluppet yngel som er blitt spist og er klar med nye yngel.... kan dessverre for lite til å vite hva som skje med dem i drektighetstiden. Men det hadde vært søkkanes artig å fått smått.
Hei røya (artig navn forresten). Det er litt forskjell på hvor tykke disse levendefødende fiskene blir. Dvs bl.annet platy, sverddragere, guppy og molly. Noen har knapt stor mage før di føder og andre har mager som ser ut som stor-trommer. Har selv 3 guppy huer som snart sprekker om ikke yngelen kommer. I starten sørget jeg alltid for å ha minst ei fødekasse for hånd, den tiden er nesten forbi. Å sette en fisk i føde karr både stresser fisken, utsetter fødselen og yngel KAN bli dødfødt etter lengre tids stress i fødekarr/kasse. Derfor anbefaler jeg deg, og mange andre her på AF at du skaffer deg litt Javamose og flyteplanter som yngelen kan leke gjemsel i, hehe. Noe yngel blir spist uannsett, men di sterkeste overlever. Hadde vært gøy om du la ut et bilde av di gravide huene, iallefall en. Regner med at di er svarte i baken så det ikke er tvil at di er gravide. Erfaringsmessig sier jeg deg at om du mister noen yngel, ikke fortvil. Disse levendeføderne får yngel i et sett. Og en siste ting jeg vil anbefale deg... ha 3 hunner til hver hann. Dvs f.ek 2 hanner og 6 huer, da jager ikke hannene så mye på hver enkelt hue, så hun "slites ut"
Lykke til videre med masssssse yngel. Hilsen Leif
Postet 11.09.08 kl 01:27
svarte i baken... det visste jeg ikke at de skulle være. Da mener du rundt gattåpningen eller...?
Har studert dem litt nå mens de spiste og kan ikke se at noen av dem er svartere enn vanlig, å da er de kanskje bare tykke? MEN hva skal jeg da gjøre for å få dem til å yngle...?
Har tenkt litt på å kjøpe enda ett akvarie, men har ikke plass til større enn ca 120-140l( 90 cm lengde) Da vil jeg veldig gjerne prøve å få til et praktkar, med vakker sammensetning av planter, innredning og spesiellt utvalgte fisker. ikke nødvendigvis så veldig eksotisk, men for å glede øyet. Har to blå gurami som jeg tror ville ha godt av nye omgivelser.
Det akvariet vi har nå(110l) kan da fortsette å være barnevennlig (med juggelpynt og enkle fisker) hvor vi kanskje kan klare å lage et yngelvennlig miljø.
Hvordan fordeler vi de fiskene vi har og hva kan vi kjøpe i tillegg til det nye karet?
Vi har: 7 Platy, 4 hofisker og 3 han fisker
5 skjørtetetra, 1 han..., arvegods fra da vi kjøpte akvariet brukt
2 blå/perlegurami, en av hvert kjønn, hannen er ca 8 cm og ganske hissig på hofisken, jager..
1 honning gurami, hofisk( hannen døde)
1 pleko
2 ancistrus, små og nye i går, (har mye alger)
2 praktbotia, disse liker å gjemme seg, men den ene har vokst slik at han kom seg inn i "hula" si(et fyrtårn med flere små åpninger i), men ikke ut igjen. Så nå har jeg tatt bort tårnet og kjøpt ei kjeramikkhule.(de hadde ikke kokosnøtt) Men botiaen vil foreløpig ikke flytte inn.. Hva gjør jeg med det..?
Puhhhh det ble mange problemstillinger på en gang, men jeg håper noen kan hjelpe.!!!!!
Har studert dem litt nå mens de spiste og kan ikke se at noen av dem er svartere enn vanlig, å da er de kanskje bare tykke? MEN hva skal jeg da gjøre for å få dem til å yngle...?
Har tenkt litt på å kjøpe enda ett akvarie, men har ikke plass til større enn ca 120-140l( 90 cm lengde) Da vil jeg veldig gjerne prøve å få til et praktkar, med vakker sammensetning av planter, innredning og spesiellt utvalgte fisker. ikke nødvendigvis så veldig eksotisk, men for å glede øyet. Har to blå gurami som jeg tror ville ha godt av nye omgivelser.
Det akvariet vi har nå(110l) kan da fortsette å være barnevennlig (med juggelpynt og enkle fisker) hvor vi kanskje kan klare å lage et yngelvennlig miljø.
Hvordan fordeler vi de fiskene vi har og hva kan vi kjøpe i tillegg til det nye karet?
Vi har: 7 Platy, 4 hofisker og 3 han fisker
5 skjørtetetra, 1 han..., arvegods fra da vi kjøpte akvariet brukt
2 blå/perlegurami, en av hvert kjønn, hannen er ca 8 cm og ganske hissig på hofisken, jager..
1 honning gurami, hofisk( hannen døde)
1 pleko
2 ancistrus, små og nye i går, (har mye alger)
2 praktbotia, disse liker å gjemme seg, men den ene har vokst slik at han kom seg inn i "hula" si(et fyrtårn med flere små åpninger i), men ikke ut igjen. Så nå har jeg tatt bort tårnet og kjøpt ei kjeramikkhule.(de hadde ikke kokosnøtt) Men botiaen vil foreløpig ikke flytte inn.. Hva gjør jeg med det..?
Puhhhh det ble mange problemstillinger på en gang, men jeg håper noen kan hjelpe.!!!!!
Postet 11.09.08 kl 10:26