Yngel! hva kan brukes? BILDER

Av en eller anna grunn har ingen av guppiene jeg noen sinne har hatt, klart å yngle. Men i går kveld da jeg kikket inn gjennom glasset for å se om alt stod bra til, fikk jeg meg en liten overraskelse. Der svømte to bittesmå guppier rundt under bladene. Jeg fikk håvet dem opp og puttet dem i en glassvase med vann fra karet de ble født i. For sikkerhets skyld kikket jeg etter flere, men det var det ikke, så de må nok ha blitt spist. Eller hender det de bare får to? Hun har nok flere i magen.. Men så kommer spørsmålet mitt:

Jeg vet guppier normalt yngler som bare det, men det gjør altså ikke mine, og når jeg først har fått to små så vi jeg ikke miste de. Hva bør jeg gjøre? Jeg har et tomt plastikkar på 9 liter og en luftpumpe med luftstein. Da jeg brukte dette som sykekar (det er sterilisert nå) så så jeg at luftpumpa kanskje var en smule for kraftig for karet. Selv om jeg kjøpte den minste de hadde, som er beregnet for 5-19 liter. Problemet er at den lager masse strøm i vannet så jeg er redd den lille yngelen bare kommer til å seile rundt med strømmen og ikke klare å svømme til overflaten for å få tak i mat.
Hva tror dere?

Mitt andre problem er at det karet fiskene ble født i er på 22 liter. Det er ikke lenge siden jeg byttet 50% vann pga mye sykdom og medisinering. (Alle fiskene er friske nå..) Derfor kan jeg ikke tappe ut 9 liter fra dette nå, da jeg er redd det vil bli en for stor påkjenning for det lille filteret jeg har der, og de snille bakteriene som akkurat har begynt å blomstre igjen etter medisineringen. Kan jeg bruke vann fra regnbueakvariet? Begge karene har nitritt nivå på 0, PH 7 i regnbueakvariet og 7,5 i det lille. Temperaturen er 26 grader i begge.

Kan jeg ha fiskene i plastakvariet uten pumpa? Hvis jeg bytter 50% vann hver dag. Det blir vel bare masse nitritt da? De må jo fôres.. Aner ikke hva jeg skal gjøre jeg:S

Finnes det noen triks for å minske boblestrømmen fra fuftsteinen?

Ekstraspørsmål:
Vil noen forklare meg framgangsmåten og nødvendig utstyr for klekking av artemia?

Beklager så mange spørsmål på en gang..
bor det noen andre fisk i akvariet en de guppyene? hos oss lar vi yngel bare bli født i karet som dem bor i. og her er det mange yngel.(ikke guppi men platy. disse er noe raskere en guppy. men de rører ikke yngel.)
men mye planter til gjemmesteder er et must.
artemia er ikke nødvendig da disse spiser det meste. jeg hadde bare kjøpt skrella artemiaegg som er klare til å fores med. selv bruker jeg disse og alt av fisk spiser denne.( utenom skalare yngel som ikke skjønner at dette er mat.)
eventuelt så kan du finknuse noen flakforbiter å fore litt forsiktig. 2 yngel trenger ikke mye mat.
Det bor en platy, en stor black molly, to guppier og en ballongmollybaby på 1 cm. Har to lavasteiner med huler i og tre planter. Den ene har røtter som yngelen kan svømme inn under (det var der jeg fant de) og den andre er finbladet og lang. Husker ikke navnet på dem... Da jeg fikk øye på dem var de andre fiskene stadig borte å nappet på dem eller svømte etter dem. De to små var tydeligvis ikke så lettskremte og svømte heller ut i midten av karet enne å gjemme seg. Derfor flyttet jeg dem
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap