Rådfører meg før evnt ancistrus sp-oppdrett

Heisann

Håper noen kan gi meg litt svar på det jeg lurer på.

Jeg har en ancistrus sp-hann som har fått sine flotte barter. Han er mellom 8-9 cm og en hunn på rundt 6-7 cm. Hannen har bodd hos meg en uke, hunnen i ca 6 mnd. Disse to bor foreløpig i en 54 L sammen med 3 små slørhaler. Temp ligger på rundt 25 grader.
Jeg har en yngel-tank på 40 L hvor det nå bor 3 små Platyer. Jeg tenkte at jeg skulle flytte eventuelle ancistrus-yngel dit.

Så til mine spørsmål:

1. Hunnen er ganske slank enda, men er hun nødt til å bli rundt rundt magen for at det skal være egg der?

2. Er hunnen min stor nok for egglegging?

3. Hvis jeg får en del yngel av disse to, hvor vanskelig er det å selge dem?

3. Jeg forer dem med mygglarver, malletabeletter, fiskemat og agurk. Noe mer de burde ha i kosten sin?

4. Er Akvariumet for lite ?

5. Hvor gamle kan jeg forvente at Ancistrus sp blir?

Slenger med litt bilder av tanken min. Skal anskaffe skiferhule også. Nå er det bare røtter og en kokosnøtthule der, samt planter.

Jeg vet det bor slørhaler der, så babyene kan bli mat for dem. Men mitt motiv i utgangspunktet var å se om jeg fikk det til, samt gi nye innbyggere til mine andre akvarium.

Hvis dere har andre råd og tips så tar jeg gladelig imot det Det kan være mye jeg ikke har tenkt på.
Hunnen trenger ikke bli særlig"stor"rundt magen, men noe stø-rre må hun jo bli, eggene tar jo litt plass.
Har selv hunner i samme størrelse, og de legger egg de, men vesentlig mindre enn de større hunnene jeg har.
Så ja hunnen din er stor nok til egglegging.
Man blir alltids"kvitt"ancistrus yngler, men det er jo relativt mange på markedet.
Men de må helst bli minimum 3 cm før salg, og det tar noen mnd det.
Kostholdet du gir dem virker helt okei det.
Og ja karret er i minste laget, men det fungerer til et leksparr det(min mening og erfaring da).
En ancistrus kan bli mange år, hvor gamel tørr jeg ikke tippe på, men mellom 10-20 år kan de ihvertfall bli.
Kokosnøtt huller fungerer ypperlig til ancistruser, har selv karr med både skifer og kokosnøtt huler, ancistrusene har bare brukt kokosnøtt hulene her.
Amano
Heisann Håper noen kan gi meg litt svar på det jeg lurer på. Jeg har en ancistrus sp-hann som har fått sine flotte barter. Han er mellom 8-9 cm og en hunn på rundt 6-7 cm. Hannen har bodd hos meg en uke, hunnen i ca 6 mnd. Disse to bor foreløpig i en 54 L sammen med 3 små slørhaler. Temp ligger på rundt 25 grader. Jeg har en yngel-tank på 40 L hvor det nå bor 3 små Platyer. Jeg tenkte at jeg skulle flytte eventuelle ancistrus-yngel dit. Så til mine spørsmål: 1. Hunnen er ganske slank enda, men er hun nødt til å bli rundt rundt magen for at det skal være egg der? 2. Er hunnen min stor nok for egglegging? 3. Hvis jeg får en del yngel av disse to, hvor vanskelig er det å selge dem? 3. Jeg forer dem med mygglarver, malletabeletter, fiskemat og agurk. Noe mer de burde ha i kosten sin? 4. Er Akvariumet for lite ? 5. Hvor gamle kan jeg forvente at Ancistrus sp blir? Slenger med litt bilder av tanken min. Skal anskaffe skiferhule også. Nå er det bare røtter og en kokosnøtthule der, samt planter. Jeg vet det bor slørhaler der, så babyene kan bli mat for dem. Men mitt motiv i utgangspunktet var å se om jeg fikk det til, samt gi nye innbyggere til mine andre akvarium. Hvis dere har andre råd og tips så tar jeg gladelig imot det :) Det kan være mye jeg ikke har tenkt på.
Tusen takk for svar Da er det kanskje håp for meg og.

Produserer hunnen kun egg hvis det er en hann i karet ? Eller gjør hun det uten en hann og?


Det dukker opp mange spørsmål når jeg begynner å sette meg inn i ting. Hvis noen vet om en fin artikkel/side om ancistrus så vil jeg gjerne vite om den!


Inaktiv bruker
Mine ancistrus kom i lek etter 10 min da jeg hadde kjøpt en hanne til hunnen, og hun la egg etter ca et døgn. Så det kan gå raskt Men, jeg var ikke innstilt på å ha yngel nå, så jeg fjernet eggene. Etter det har de ikke lekt på ny.

Men, angående kosthold til ancistrus, jeg trodde de skulle ha så og si bare alger og grøntfor? Mygglarver er vel litt vel proteinrikt å fore ancistrus med?

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap