For til palettyngel

Hei!
Jeg har nettopp oppdaget at palettene mine har ynglet. Jeg har flyttet en del av dem over i et 21 L yngelkar, men lurer på om det er noe spes. jeg bør fore med.
Er takknemmelig for alle inspill.

Mvh.
Humlepung.
Tenk, så fant jeg det på en tråd under for. Nei så pussig!
Hva fant du da?
Palettyngel spiser fra bunnen av karet, så rekepellets som løser seg lett opp, vil være ganske greit. Mange bruker artemia, men jeg har opplevd at det øker jaktinnstinktet til foreldrene, sånn at de fortsetter måltidet med å spise yngel. :S
Ok! Det var artemia tips jeg fant. Så det er ikke å anbefale det da når de går sammen med foreldrene. Kan man skille foreldre og yngel? eventuelt når kan jeg gjøre dette?
Man kan skille foreldre og yngel, ja. Men det kompliserer jo det hele... Jeg skilte mitt første kull fra foreldrene etter en uke eller to. Ganske vanskelig å fange dem inn, forresten, fordi de ligger veldig stille når de er truet, og da ligner de bare sand. Det beste er å gi fiskene proteinrikt fòr som synker, og la yngelen være med foreldrene. Foreldrene er jo også bunnspisere, så de skal jo ha samme sorten mat..

Forresten, så er avskallede artemiaegg et alternativ, men dette flyter. Løsningen kan være å stoppe filteret akkurat mens man forer, og så blande fóret med litt vann før man tilsetter det i karet. Da vil det synke raskere, og det vil ikke havne i filteret. Husk å skrue på filteret igjen innen 15 minutter. Sett gjerne på en alarm som piper når du bør slå pumpa på, sånn at du ikke glemmer det.
Neida, ikke vanskelig å fange i det hele tatt. Jeg brukte hevert opp i ei bøtte og sopte med nesten alle. De svømmer nå bekymringsløst i et yngelkar mens foreldrene har igjen ett titalls yngel å være foreldre for. . Har ett par små ansistruser (ca 3 cm) sammen med dem. Tror du de kan representere noen fare for yngelen, eller spiser de bare alger. Har hørt de kan være litt leie mot eggpå blader.
Ancistrus tar ikke yngel. Jeg har brukt ancistrus i yngelkar selv, med stort hell.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap