Oppdrett corydoras aeneus

Inaktiv bruker
Fekk sjokk da Coryene min plutslig la egg, siden det er første gong.
No er det nokk rett før egga klekker, og det er allerede komt ein baby...
Takker for tips fra "proffe" og gleder meg til det blir stor fisk av det =)

Inaktiv bruker
Bilde 1: Egga i akvariet.
Bilde 2: Egga i boksen.
Bilde 3: Boksen attmed akvariet.
Inaktiv bruker
Kordan skal eg gå fram for å flytte på fiskene til ny-boks?
Ha ny boks klar med vann som har samme temperatur og vannverdier. Tøm ut mesteparten av vannet i yngelboksen og hell resten sammen med yngelen i boksen med nytt vann som du har gjort klart. Mye informasjon om oppdrett på denne arten her.
Inaktiv bruker
Fant ut av det, via ein tråd på NA. Tok ein luftslange og saug dem oppi temperert vann. =)
Takk for svar ...
Det er komt 21 beibiser =)
jeg fikk rundt 400 egg på corydoras aenus men ingen klekte, hvorfor?
hadde eikeblad og luftstein i en litt over 1 liters boks
jeg venta ca 10 dager før jeg skylla de ut da så de veldig mugne ut, de var veldig hårete og hva veldig hvit alle sammen
Ikke godt å si, kanskje de ikke var befruktet rett og slett. Det er dessuten slik at det kan lønne seg å plukke ut de som er mugne med en gang slik at dette ikke sprer seg til friske egg. De som først mugler er gjerne de ubefruktede.
jeg tror nok det er egg som har mugnet å så sprett seg, fordi jeg så leken og hannen fulgte etter hunnen hele eggleggingen
Inaktiv bruker
Vist det ikkje er sirkulasjon i vannet, og ingen vannbytte blir gjort, så trur eg nokk alle egga mugnet ja.
hadde du hatt luftstein koblet til luftpumpe, og skifta vatn to ganger til dagen, kunne du ha hatt ganske mange babiser...
søk i fiskebasen på C. aeneus, og gå på oppdrett. Der finner du masse nyttig inf.
Inaktiv bruker
Tante Astrid
Gratulerer! :)


Takker =)
Inaktiv bruker
25 - 26 baby'er og ingen frafall.
Blir spennende i morgon når eg skal til med første mating.
Det blir skiftet vatn\boks to ganger daglig.
Inaktiv bruker
Utsatt første mating, då plommesekken ikkje var heilt vekke.
Vannskifte\ny boks to ganger daglig.
(bilder kommer)
Inaktiv bruker
Hmm.
Då var det det skjedde, to stykke "omkom".
Såg ut som om den eine 'knakk' bakre del av "halen"
Inaktiv bruker
Alt står bra til, og det er 22 fisker igjenn.
Eg har laga til ein boks, med ca 10 - 15l vant fra akvariet, som er oppe til "testing". Det går tre leopard danio, og ein guppy og ein platy. Håper på at leopard danio skal leke. Eg har ein varme kolbe + fluval 1+ i karet, men kva skal eg gjere då eg skal flytte yngelen over? Holder det med bare ei luftpumpe då?
Inaktiv bruker
Hmm...
Det blei ganske dårlige bilder... )=
Inaktiv bruker
Nytt kull med unger, som er to uker i dag.
Siden sist, har eg skaffet meg eit 12l akvarie, som eg vil flytte ungene oppi, men uten sand... Så er spørsmålet mitt, går det å ha dei oppider, og kor ofte må eg reingjøre heile akvariet?
har no to isbokser som eg hiver yngelen mellom. Skifter vel boks 2 ganger dagen, og mater 2 ganger dagen. noken som har erfaringer?
Du finner mye bra stoff her Mona O skrevet basis informasjon og råd om corydoras oppdrett. Selv om det ikke er corydoras aeneus er prinsippene de samme.

Hun har også en egen tråd her under personlige akvarietråder.
Der finner du enda mer om corydoras.

Lykke til.
En 12 liter holder en stund, men ikke til de er salgsklare

Skal du ikke ha sand på bunnen, må akvariet skrubbes hver dag. Og skal du ikke ha filter, må det til 100% vannbytte daglig, som med isboksene.

Årsaken til vannbytte er vel selvforklarende

Årsaken til skrubbingen er at det dannes bakteriefilm på bunnen ganske fort (du kjenner det som et sleipt lag om du drar fingeren over bunnen). Siden corydoras utelukkende holder seg på bunn, kan de dø av disse bakteriene. Derfor må karet skrubbes (om det er glass eller plast har ingen betydning) daglig for å fjerne antydningene til denne bakteriefilmen.

Bruker du sand slipper du denne daglige skrubbingen, men til gjengjeld er det noe vanskeligere å følge med ynglene. De blir jo usynlige mot sanden, og vanskeligere å se om alle spiser og har det bra.

Jeg liker best å ha de på bar bunn med daglig vask og 100% vannbytte i 6-8 uker, før de flyttes til et kar med filter og sand. Da bytter jeg 50% om dagen
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap