Kan palettciklider miste foreldreinnstinktet?

Jeg har hørt noe om at hvis du har to paletter i
en 54 liter alene kan de miste jakt/foreldreinstingtet sitt
og til slutt ende opp med å spise opp yngelen!

Er det sant?

Isåfall har jeg en stim neontetra som jeg kunne putti oppi der.
Men...Så tenkte jeg at de vil antagelig bli drept da eller?

Vet dette ble litt rotete men har dårlig tid!
Og trenger svar fort!



Jeg tror tetraene vil tåle palettene, men er mer usikker på om yngelen vil tåle tetraene.
Tetraene er ca 2 cm store.
Jeg har jo 2 sverddrager, kunne disse brukes isteden?
Men... Er litt redd for at det lange "sverdet" hans kan blir revet av.

Men er det sant at de kan miste jakt/foreldreinstingtet sitt
og til slutt ende opp med å spise opp yngelen selv?

Hvis det er deres første kull kan de spise de opp for de skjønner ikke helt poenget. De må læres til dette derfor er det viktig at de får holde på til de skjønner at de har fått barn og ikke mat. Jeg hadde noen flaggtetra i karet og det gjorde sitt til at det trigget foreldreinstinktet deres. Jeg tror ikke de kan miste instinktet men de trenger litt øvelse i å forstå hva som skjer. Sverdrager tror jeg er ypperlig å ha sammen med de for de er kjappe.
Ja. Ok det var bra! =)

I 54 litern har palettene vært inne i kokosnøtthlen sin en god stund nå, de gravde sanden så det bare var en liten sprekk de kunne komme igjennom.
Og når paletthunnen kom ut var fargene blitt helt grå!

Hva kan ha skjedd?
kan de ha yngla? (at hun kan være litt sliten så fargene svikter litt)

Håper på svar!



Det kan godt hende at de har lagt egg ja. hvis hunnen eller en av dem er inni hula hele tiden så er det nok lagt egg. Som regel er det hoa som er inni hula og hannen er utafor og passer på. Det tar ca 4-5 dager før de klekkes og det tar noen dager til før de kommer ut av hula med de. Da passer de yngelen begge to. Det er kjempemorsomt å se på.
Vel, hannen er der inne hele tiden.
Men ja var litt rart etter det jeg har hørt. At hunnen er ute og passer på, og hannen er inne.

Men er det for sent å putte oppi sverddragene nå?
for det kan jo hende at palettene blir så stressa at de spiser opp eggene!?
Er det vanlig at de blir veldig skvettende og sky etter de har yngla?
For når jeg kom inn i rommet hvor akvariet står (de dreiv å svømte rundt da)
Ble de livredde og gjemte seg med en gang!!
Jeg tror det går bra om du putter oppi sverdragerne nå. Og det at de virker mer skvetne har vel med at de skal passe på hele tiden og derfor er mer på vakt. De er jo verdens beste foreldre.
Det er ikke så veldig stort kar du har de i. Nesten litt lite nå når de har lagt egg for de okkuperer en stor del av karet nå når de har lagt egg. Da er det ikke så stor plass til resterende fisk. Du bør ikke ha oppi mer enn 2 sverdragere for å se hvordan det går. Jeg hadde mine i 64 liters kar og det ble for lite i eggleggingsfasen så de kverka alle fiskene mine oppi der og tilslutt gikk de alene og 25 yngel levde opp. Nå har samme paret lagt egg i 180 liters karet og de har okkupert 1/3 av karet. I deres del er det bare sneglene som får komme. Helt tomt for fisk unntatt de to. Snålt å se på.
JAJA... Vi får se.
Om det blir for ille må vi bar ta ut sverddragene da!

Tusen Takk for at du ville skrive fine meldinger!


Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap