Når skal jeg gi dem mat..?

Har fått mikroorm nå, (takk frosken)

men, når skal jeg gi dem maten..?
og hvordan...?

(for 3 dager siden flytta foreldrene ynglet i en grop, og der ser jeg de wrigler godt)
Hva slags yngel er det da? Du har sikkert skrevet det i en annen tråd, men jeg husker ikke om jeg har sett den

Mikroorm sankes inn fra beholderen med fingeren, eller med tuppen på skaftet på en teskje. Dersom du ser nøye etter, så kravler de små mikroormene en halv cm opp fra grøtnivået opp langs siden på beholderen. Der skal du skrape av en bitteliten porsjon, pass på så du ikke får med grøt-mediet, og så dypper du det i vannet til yngelen.

Er det yngel som er i et nakent yngelkar, eller er det et innredet kar? Det er vanskeligere å se om du har gitt for mye og det blir liggende masse til overs, dersom det er et innredet kar. Så vær forsiktig med mengden, det er veldig lett å overfôre yngel. Det er flere yngel som dør av overfôring (forurensning) enn de som dør av for lite mat.

EDIT;
Ser du skriver at yngelen er i en grop, da antar jeg det er ciklider?
Da kan du ta en bitteliten skvett vann i f.eks. et eggeglass, putt mikroormen du sanker inn i den, og sug så opp alt sammen (vann og mikroorm) med en sprøyte eller pipette, og senk hånden du holder sprøyten i helt ned til 10 cm fra yngelgropen. Der sprøyter du det så forsiktig ut så det daler ned mot yngelflokken. Trekk hånden rolig til deg igjen.
takk mona..
ja det er ciklider, boliviansk sommerfuglciklider..
de er i et innredet kar, 85 liter, en liten ancistrus og noen sandsnegler...

dette var til hjelp... ;o)
Får håpe det blir søte ciklider av de
Skal selv prøve å få til noen Sommerfugl Ciklider

Får nytt kar som må inn kjøres på fredag..
Nok 1 måned igjen å vente :/ Hehe

Nå er de blitt frittsvømmende, og det er MANGE... ;o)
Hvor ofte skal jeg gi dem mikroorm..?
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap