Kan en kokosnøtt med masse hull fungere som gjemmested for miniyngel?
Postet 08.10.08 kl 17:32
Trur ikkje det går
Min erfering med yngel av levendefødere , er at dei liker seg best på toppen av akvariumet, men også litt nede.
Derfor vill eg anbefale deg å ha mye flyteplanter, det er veldig bra for yngelen og gjmmer seg i.
Ein annen måte for å prøve å redde yngelen er og ha ein god dott med mose i bunn.
Men ei kokksnøtthule trur eg ikkje er det smarteste. Lite sansynlig at det bare er yngelen som går inn der, og hvis det bare er yngelen som er inne det kommer inn ein "stor" fisk så er det ikkje lett for yngelen og komme seg ut igjen etter at den "store" fisken her kommet seg inn for da komer dei mest sansynlig til å bli spist av den "store" fisken.
Men det med mose som eg nevnet, meiner eg at hvis du har den luftig( ikkje klemt i saman ) så er det lett for dei små ynglene å svømme litt inne i mosen der dei "store" fiskane ikkje ljem seg inn.
Men det med kokosnøtt trur eg ikkje går, men du kan jo prøve. Levendefødere som Molly får jo yngel veldig ofte så om det er eit kull som ikkje overlever så er ikkje det så faralig for det kommer grantert eit til kull ca ein månde etter.
Eg hadde foresten eit akvarium med levendfødere som yngela heile tiden. Eg hadde også kokosnøtter i lag med dei, men eg såg aldri noen fisker som var inne der.
Eg trur at kokosnøtthuler er mest for små ciklider og maller, men som sakt du kan jo prøve med levendfødrer og men lite snasynlig at dei overlever.
Derfor vill eg anbefale deg å ha mye flyteplanter, det er veldig bra for yngelen og gjmmer seg i.
Ein annen måte for å prøve å redde yngelen er og ha ein god dott med mose i bunn.
Men ei kokksnøtthule trur eg ikkje er det smarteste. Lite sansynlig at det bare er yngelen som går inn der, og hvis det bare er yngelen som er inne det kommer inn ein "stor" fisk så er det ikkje lett for yngelen og komme seg ut igjen etter at den "store" fisken her kommet seg inn for da komer dei mest sansynlig til å bli spist av den "store" fisken.
Men det med mose som eg nevnet, meiner eg at hvis du har den luftig( ikkje klemt i saman ) så er det lett for dei små ynglene å svømme litt inne i mosen der dei "store" fiskane ikkje ljem seg inn.
Men det med kokosnøtt trur eg ikkje går, men du kan jo prøve. Levendefødere som Molly får jo yngel veldig ofte så om det er eit kull som ikkje overlever så er ikkje det så faralig for det kommer grantert eit til kull ca ein månde etter.
Eg hadde foresten eit akvarium med levendfødere som yngela heile tiden. Eg hadde også kokosnøtter i lag med dei, men eg såg aldri noen fisker som var inne der.
Eg trur at kokosnøtthuler er mest for små ciklider og maller, men som sakt du kan jo prøve med levendfødrer og men lite snasynlig at dei overlever.
Postet 08.10.08 kl 17:45
noen vil mest sannsynlig overleve. Min erfaring(har guppy og platy, ikke molly) er at yngelen holder seg på bunn den første tiden. Mine har hatt bra skjul i alle plantene og under/rundt noen steiner jeg har satt inntil og oppå hverandre. Mitt største problem når det gjelder å berge yngel sammen med voksne fisk er tetrastimen som spiser de opp. Hadde mye større overlevelsesprosent før jeg skaffet kardinaltetra.
Postet 08.10.08 kl 17:58
Postet 08.10.08 kl 17:59
SalmonSushiOk, Tusen takk for svar:) Har du noen forslag til egnede flyteplanter?
Pistia er fin og veldig lett å få tak i.
Postet 08.10.08 kl 19:09
Postet 08.10.08 kl 21:21
Ja, det var slik jeg tenkte. Dele nøtta i to, skrape ut innholdet og borre masse små hull i den (som bare yngelet kommer gjennom). Og plassere den med den hule siden ned i sanda.
Det koster uansett ikke stort å gjennomføre, så jeg tror jeg prøver det kombinert med flyteplanter. Så har de enda flere muligheter til å gjemme seg bort
Det koster uansett ikke stort å gjennomføre, så jeg tror jeg prøver det kombinert med flyteplanter. Så har de enda flere muligheter til å gjemme seg bort
Postet 08.10.08 kl 22:59
Beklager det første innelget mitt
SalmonSushiJa, det var slik jeg tenkte. Dele nøtta i to, skrape ut innholdet og borre masse små hull i den (som bare yngelet kommer gjennom). Og plassere den med den hule siden ned i sanda. Det koster uansett ikke stort å gjennomføre, så jeg tror jeg prøver det kombinert med flyteplanter. Så har de enda flere muligheter til å gjemme seg bort:)
Ok, var det slik du tenkte...
Eg trudde at du skulle lage ein slik som det viser på bilde.
Det er ein god ide ja, for den som er på bilde er det jo bare for dei "store " fiskane å svømme rett inn, men det å bare lage små hull høres bra ut, men så er det at yngelen forsår at dei kan svømme gjennon dei små hullen, men du får ha lukke til med prosjektet ditt, så neste gang du får yngel får du skrve korleis det gjekk med yngelen, om det overlevde.
Postet 08.10.08 kl 23:36
Endret: 08.10.08 kl 23:36
Postet 09.10.08 kl 07:47
Mollyyngel er så store at de som regel ikke blir spist av foreldrene, og ikke av andre fisker heller, med mindre de er ganske store eller glupske.
Jeg hadde mollyyngel i samme kar som to mollyhunner, sverddragere, pakistanbotia og en liten ildhale, og ingen av dem viste noe interesse i yngelen, og yngelen ble ganske modig ganske raskt for de skjønte at her var de trygge, og holdt til i hele akvariet fra de var noen dager gamle.
Jeg hadde mollyyngel i samme kar som to mollyhunner, sverddragere, pakistanbotia og en liten ildhale, og ingen av dem viste noe interesse i yngelen, og yngelen ble ganske modig ganske raskt for de skjønte at her var de trygge, og holdt til i hele akvariet fra de var noen dager gamle.
Postet 09.10.08 kl 08:21
MvjnzMollyyngel er så store at de som regel ikke blir spist av foreldrene, og ikke av andre fisker heller, med mindre de er ganske store eller glupske. Jeg hadde mollyyngel i samme kar som to mollyhunner, sverddragere, pakistanbotia og en liten ildhale, og ingen av dem viste noe interesse i yngelen, og yngelen ble ganske modig ganske raskt for de skjønte at her var de trygge, og holdt til i hele akvariet fra de var noen dager gamle.
De voksne har allerede gulpet i seg masse yngel.. De jager dem hele tida, så disse får nok ikke være i fred nei..
Postet 09.10.08 kl 09:39
SalmonSushiJa, det var slik jeg tenkte. Dele nøtta i to, skrape ut innholdet og borre masse små hull i den (som bare yngelet kommer gjennom). Og plassere den med den hule siden ned i sanda. Det koster uansett ikke stort å gjennomføre, så jeg tror jeg prøver det kombinert med flyteplanter. Så har de enda flere muligheter til å gjemme seg bort:)
men pass på og kok kokkosnøtthula før du har den i akvariet
Postet 09.10.08 kl 09:42
Postet 09.10.08 kl 10:05