Palett-yngel! :D
Jeg var borte nå i to dager og
når jeg kom hjem fikk jeg meg virkelig en overraskelse!
40 - 60 unger som svømte ved inngangen til slottet, men mor og far som passet på!
Vet dere her på AF har hørt dette før, men:
Jippi! Jeg er så glad de fikk det til!!!
Er det noe spess jeg burde mate dem med?
I dag bare knuste jeg litt flakfor.
Og er det noe spess jeg bør gjøre ekstra?
Det er kun de i det akvariumet.
Håper på svar!!
når jeg kom hjem fikk jeg meg virkelig en overraskelse!
40 - 60 unger som svømte ved inngangen til slottet, men mor og far som passet på!
Vet dere her på AF har hørt dette før, men:
Jippi! Jeg er så glad de fikk det til!!!
Er det noe spess jeg burde mate dem med?
I dag bare knuste jeg litt flakfor.
Og er det noe spess jeg bør gjøre ekstra?
Det er kun de i det akvariumet.
Håper på svar!!
Postet 11.10.08 kl 18:40
Endret: 11.10.08 kl 18:47
BIGBrotherJeg var borte nå i to dager og når jeg kom hjem fikk jeg meg virkelig en overraskelse! 40 - 60 unger som svømte ved inngangen til slottet, men mor og far som passet på! Vet dere her på AF har hørt dette før, men: Jippi! :D Jeg er så glad de fikk det til!!! Er det noe spess jeg burde mate dem med? I dag bare knuste jeg litt flakfor. Og er det noe spess jeg bør gjøre ekstra? Det er kun de i det akvariumet. Håper på svar!! :D
Hei, og gratulerer med Palett-yngel.
Min erfaring med Palett-yngel, er at foreldrene er veldig redd for barna sine, og derfor blir det veldig mye jaging om du har andre fisker i.
1 uke etter at eg fekk yngelen døde faren, eg er ikkje sikker på om det var sykdom.. men eg trur det var for at han aldri fekk stå i ro pga. at han måtte jage bort de andre fiskene, og derme vart den så sliten at den døde. ( det er min erfaring )
Det beste er jo å fore yngelen med nyklekket Artemia, men det er jo ikkje sikker at du har det, derfor går det fint med finknust flakfor.
Eg vil anbefale deg å kjøpe [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2125&HKatID=]JBL Novotom Artemia 100 ml. [/URL]. Det koster ein 50 lapp. Det var det eg fora mine yngel med, og yngeln overlevde.
Så at du hadde dei i ein 54 liter i lag med bare Sandsngeler. så då kommer det ikkje til å bli noe problem med jaging, derfor er det bare og fore yngelen, og håpe at dei fleste overlever.
Men du må huske på at ca 50 Paletter i at akvarium på under 100 liter så er det ikkje mye plass, og det er ikkje så veldig lett å selge Palettciklider her på forumet, så du har kanskje ein Dyrebutikk som tar i mot/ kjøper ynelen av deg.
Så for du ha lykke til, så håper at at yngelen overlever
Postet 11.10.08 kl 20:22
Postet 11.10.08 kl 20:25
Postet 11.10.08 kl 20:35
Postet 11.10.08 kl 22:29
Endret: 11.10.08 kl 22:29
Gratulerer med yngel. Fikk yngel selv for litt over to uker siden.
Jeg tok yngelet ut fra de voksne i ett oppforingsakvarie. Ville egentlig at de skulle gå med foreldrene, men slik ble det ikke i lengden.
Beklager ot: Men jegstartet en tråd her som jeg ikke får svar på.
Jeg lurer på hvor langtid det pleier å ta for hunnen å være klar for ny egglegging?
Jeg tok yngelet ut fra de voksne i ett oppforingsakvarie. Ville egentlig at de skulle gå med foreldrene, men slik ble det ikke i lengden.
Beklager ot: Men jegstartet en tråd her som jeg ikke får svar på.
Jeg lurer på hvor langtid det pleier å ta for hunnen å være klar for ny egglegging?
Postet 11.10.08 kl 22:33
Postet 12.10.08 kl 11:12
Ja, jeg tok dem med hov, lurte dem inni med en matbit innerst i hoven, slik fikk jeg nærmest hele kullet på en gang.
Jeg ventet da i over to uker før jeg tok dem ut av akvariet, da er yngelet stort nok til å ta ut med en "normal" hov.
Hadde egentlig tenkt å la yngelet være i tanken, men måtte ta dem ut med tankt på foreldrenes helse.
Hadde dem sammen med andre store fisker, så det gikk litt hardt for seg. Hunnen ble skambanket, slet opp leppene og halefinnen var totalt borte.
Når jeg k vekk yngelet falt agressiviteten vekk nesten med en gang.
Men nå er palettene i ett eget akvarie, hvor de trives godt. Så neste kull de evt. får skal jeg la være i fred. De er utrolig gode foreldre tross alt.
Jeg ventet da i over to uker før jeg tok dem ut av akvariet, da er yngelet stort nok til å ta ut med en "normal" hov.
Hadde egentlig tenkt å la yngelet være i tanken, men måtte ta dem ut med tankt på foreldrenes helse.
Hadde dem sammen med andre store fisker, så det gikk litt hardt for seg. Hunnen ble skambanket, slet opp leppene og halefinnen var totalt borte.
Når jeg k vekk yngelet falt agressiviteten vekk nesten med en gang.
Men nå er palettene i ett eget akvarie, hvor de trives godt. Så neste kull de evt. får skal jeg la være i fred. De er utrolig gode foreldre tross alt.
Postet 12.10.08 kl 14:23