Bebiser i vente.... trenger råd.

Har ei Sverddragerfrøken som skal ha bebiser. Hun er tjukk og god og jeg kan se sorte prikker inni magen hennes. Tenker det er øynene til bebisene jeg ser. Det jeg lurer på er når kan jeg egentlig sette henne i fødekaret? Er det noen måte man kan se det på at det er fødsel på gang snart liksom??
Er så redd jeg skal sette henne der for tidlig, at hun blir stående for lenge å i verste fall dø... Jeg tar ikke sjansen på å la henne føde løs i akvariet da plantene jeg har ikke har vokst så veldig. Og det er lite gjemmesteder for de små.
Det beste hadde selvsagt vært om du hadde planter i overflaten som de nyfødte kunne gjemt seg i,i hovedkaret. Hvis dette ikke er en mulighet,så er noen tegn på at fødsel er i gjære;Det henger en hvit/gjennomsiktig syltynn "tråd" ut gjennom rompa på fisken.Hun stresser og svømmer opp og ned langs glasset uten stans,eller hun kan legge seg stille på bunnen i ly av andre fisk.

Noe helt sikkert tidspunkt for å sette henne i fødekar finnes ikke,hun vil antakelig bli veldig stresset uansett.

Lykke til.
Ja hun hadde en sån tråd (tror jeg) tidligere i dag. Men jeg trodde det bare var en syltynn bæsj jeg hehe. Men hun var ikke sån at hun svømte opp og ned eller noe sånt, men virka litt slapp faktisk. Så ut som om hun slet litt med å svømme. Var lit treg liksom. Sverddragerhannen var veldig henne men hun virka for sliten til å gjøre motstand. Så ut som om han skulle ta døen på henne rett og slett. Hun klarte å vri seg unna, men orka ikke så mye virka det som. Så jeg følte meg nødt for å putte henne i fødekaret. Så han ikke skulle skade henne. HAr gjort klar en bolle som småttisene skal flytte inn i den første tiden. Men må å få kjøpt sån brusesten. Er vel ikke så lurt å ha pumpe i der da forsvinner vel småttisene inn i den... eller?
Høres ut som om du har ordnet det bra. Ha henne over i fødekaret du. Det stresser henne mindre enn en innpåsliten hanne! Lykke til!
ok. Da satser jeg på at det går bra.
Oi oi oi Nå er nervene på høykant her... Tror dere jammen ikke ene guppyen også begynte å ture vilmann i akvariet. Så nå er de begge i fødekasser. Men Sverdragerdama er smart hun. Hun hopper ut hehe. Må nesten le litt også. For syns liksom alle damefiskene begynte å tulle litt. Smittsomt kanskje hehe.

Men er det fødsel eller er det ikke. Sverddragermamman har en sån hvit "tupp" i rompa si. Og ser jeg nøye etter så er det som om det henger en syltinn tråd der. Nesten som et tynt hårstråd som man knapt ser. Er dette sikre tegn.??

Guppyen ble plutselig helt rar og svirret rundt og lot seg kaste avgårde med strømmen fra pompa. Opp og ned, opp og ned for så å stå å stutte mot glasset og svingte frem og tilbake sidelengs. Huff litt vanskelig å forklare men håper dere forstår hva jeg mener.
Du vet vel allerede om fiskene dine er i fødsel.
Et bombesikkert guppytegn er at de blir helt flate i buken når fødselen er nær.
Tydeligvis falsk allarm. Ingen bebiser å se. Har sluppet dem ut. Får ta sjansen på å la dem føde fritt. Tør ikk ela dem stå så lenge i fødekasse.
Da var bebisene kommet!
Da har hun foreløpig født 30 små bebiser. Mulig det er enda flere da jeg stadig plukker opp noen svømmende rundt i karet hehe. Men hva jør jeg så. De kan vel ikke være i fødekaret så lenge? Hvordan flytter jeg nå dem til et eget kar? Tenker på temperatur osv. Blir ikke sjåkk for dem nå da?
vero9ca
Da har hun foreløpig født 30 små bebiser. Mulig det er enda flere da jeg stadig plukker opp noen svømmende rundt i karet hehe. Men hva jør jeg så. De kan vel ikke være i fødekaret så lenge? Hvordan flytter jeg nå dem til et eget kar? Tenker på temperatur osv. Blir ikke sjåkk for dem nå da?


Hei vero9ca

Har du et mindre karr? Fyll det med vann fra hovedkarret ditt og sett inn kolbe og luftestei/pumpe. Om du bruker pumpe i yngelkarr bør du tre på pumpa di ei strømpe. Strømpebukse bein er hva jeg bruker ;- =). Bruker du kun luftestein, bør du nok bytte vann noe oftere enn med pumpe ;- =)

Leif
Ok... Bør jeg gjøre dette nå med en gang. Eller kan de stå litt i fødekaret. TIl i morgen foreksempel?
vero9ca
Ok... Bør jeg gjøre dette nå med en gang. Eller kan de stå litt i fødekaret. TIl i morgen foreksempel?


Om hua er fjernet fra fødekassa tåler yngelen noen dager i kassa, ingen fare med det,
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap