Oppdrett av kirsebærreker

har lyst til og prøve meg på oppdrett av kirsebærreker, og tenkte og høre etter litt tips osv!
hvor stort kar, inventar, sand, planter osv, hva anbefales? tenkte meg noe i størrelse 20-60liter
Stian Nyseth Bakken
har lyst til og prøve meg på oppdrett av kirsebærreker, og tenkte og høre etter litt tips osv! hvor stort kar, inventar, sand, planter osv, hva anbefales? tenkte meg noe i størrelse 20-60liter


Har du sett på denne artikelen om oppdrett av reker i ferskvann ? Du finner det meste der.
Der står det i alle fall mangen tips, men det kan jo være at det er andre som har bedre tips.
Eit Akvarium på 20 liter går fint.
En 60-liter er en fin størrelse for å holde vannverdiene stabile. Da kan du f.eks holde oppdrett på et par ancistrus eller eplesnegler i tillegg.

Jeg hadde alle disse tre artene i en 70-liter, og det fungerte veldig bra. Ingen av disse spiser hverandre, samtidig vil denne kombinasjonen av arter gi deg noe spennende å se på.
Hadde Eplesnegler ilag med rekene, men det gjekk ikkje so lenge før alle eplesneglane var vekk (tomme skall). Så trur ikkje det er beste kombinasjonen. Ellers går rekene veldig godt ilag med yngel av dei fleste sorta. Spiser opp alt overskuddsforet!
Bare pass på å ha godt med mose oppi med dei
Leni
Hadde Eplesnegler ilag med rekene, men det gjekk ikkje so lenge før alle eplesneglane var vekk (tomme skall). Så trur ikkje det er beste kombinasjonen.
Det må ha vært en tilfeldighet. Det er mange som har eplesnegler og reker sammen.
jeg har snegler med reker og de rører ikke sneglene med mindre de dør av seg selv. da tømmer de skallet (fikk en del eplesnegler tilsendt per post som døde innen 2 uker) men ingen av de andre sneglene jeg har i karret som både er større og mindre enn de som forsvant har hatt problemer med morderiske reker

så tror nok rekene venter til sneglene dør av seg selv og dermed ikke noe problem.
Meina eg har hørt att rekene spiser opp alt foret og derfor er det ikkje alltid så heldigt å kombinere. Men rekene tok ikkje livet av dei! Eplesneglane mine var ganske store so det var nok ikkje muligt men forsvant gjorde dei alle samen....
Ganske store eplesnegler (ca 4 cm+) tyder på at de begynner å bli gamle. Det var nok derfor de døde.
Dvergreker spiser ikke opp for eplesneglene, men alle skal jo fóres tilstrekkelig, selvfølgelig. Eplesnegler skal jo ha litt grøntfór som f.eks agurk, spinat eller erter.
mulig det er forskjell på hvordan karret er satt opp eller andre ting som spiller inn, men jeg har både reker og snegler i begge karrene mine og har aldri opplevd noen problemer med det.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap