Ancistrus oppdrett

Har enda flere spørsmål angående ancistrus oppdrettsvariant.

1. Jeg har en hann ( 8 cm ) og to hunner ( 5 - 7 cm ). Tar det lang tid før jeg får lek på dem i en kokoshule?

2. Har noen tips om hva som kan føre til lek?

3. Når / hvis jeg ser hannen passer egg, hvor lang tid vil det ta før de klekkes og hvor lang tid tar det før de kommer ut av hulen?

4. Hvor lenge passer far på dem slik at de ikke blir spist av andre?

5. Hvor store er de når de blir født og hvor store trenger de å bli før de er kjønnsmoden?
1. Jeg har en hann ( 8 cm ) og to hunner ( 5 - 7 cm ). Tar det lang tid før jeg får lek på dem i en kokoshule?

- Det skjønner du sikkert at det ingen kan svare deg på Det er levende fisk, ikke roboter som er forhåndsprogrammert til å formere seg på et bestemt tidspunkt

2. Har noen tips om hva som kan føre til lek?

- Rikelig med god og næringsrik mat. Grønnsaker som squash og agurk, røde mygglarver og div. malletabletter. Bytt vann ofte. Minimum en gang i uken, gjerne to. God sirkulasjon i karet, dersom de andre fiskene du har trives med dette. Ikke øk sirkulasjonen hvis det medfører stress for alle de andre!

3. Når / hvis jeg ser hannen passer egg, hvor lang tid vil det ta før de klekkes og hvor lang tid tar det før de kommer ut av hulen?

- Det tar en uke før eggene klekkes, og en uke til der yngelen holdes i hulen av hannen mens de bruker opp plommesekken de klekkes med. Når den er brukt helt opp, slipper de gjerne ut av hulen ganske raskt etterpå.

4. Hvor lenge passer far på dem slik at de ikke blir spist av andre?

- Hannen har fraskrevet seg ethvert ansvar fra det øyeblikk han slipper dem ut av hulen. Da må de greie seg selv.

5. Hvor store er de når de blir født og hvor store trenger de å bli før de er kjønnsmoden?

- De er ca 1 cm når hannen slipper dem ut av hulen. Temmelig små altså.
Det er vanskelig å si noen eksakt størrelse på mallene mht når de er kjønnsmodne, for veksten avhenger av hva slags levekår de har hatt mens de vokste opp. Dårlig vekst pga for dårlige levekår, medfører en malle som er eldre enn den ser ut til.
Jeg tipper likevel de fleste Ancistrus er ca 7 cm når de begynner å sysle med tanker om formering. Det er lettest å se når hannene er det, for da får de plutselig store barter oppå nesen.
Takk for svar mona. Hehe. Beklager den nummer 1, men jeg har jo nesten lyst å programmere dem Jaja, da er det vel bare å vente å se.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap