Corydoras arcuatus og axelrodi

Har tenkt å utvide min samling av Corydoras og har sett litt på Corydoras Arcuatus og axelrodi. Men finner ikke så mye skrevet om disse her når det gjelder oppdrett på disse. Har fra før aeneus, trilineatus og paleatus. Er di nevnte lette å få egg/yngel på og har di dem samme kravene som sistnevnte jeg allerede har. Noen som kan skrive noen linjer og info om disse to typene med corydoras? Innkjøp vil være rettet mot oppdrett så om noen kunne fortelle litt om krav til karret og hvor lett/vanskelig disse er å få i leik hadde jeg blitt glad. Ellers forslag til curante corydoras det er lett å avle... Leif
C.Arcuatus regnes definitivt som en av de vanskelige cory'ene å få i lek, c.Axelrodi vet jeg ikke hvilken kategori de havner i, men har jo ikke akkurat inntrykk av at det er mange tilgjengelige av dem, og det tyder jo gjerne på at de er vanskelige, de og.. De artene du har fra før regnes jo som enkle, men de gir jo en viss pekepinn på hva som må til for å få mange cory'er i lek. C.Arcuatus er ikke umulig, Ian Fuller er vel en av dem som har klart å få sine i lek. Har man tid, og kan prøve seg frem på et, i alle fall tilnærmet, "vitenskapelig" vis, så kan vel det meste ordne seg. Med vitenskapelig tenker jeg på at man prøver seg fram med bl.a temperatur og ph, for å finne akkurat den "settingen" cory'en trenger for å gå i lek. Og fungerer ikke det enkle, så må man tenke på vannstand, strøm, oksygenmengden i vannet, om de må ha levendefor for å trigges, etc.,etc.
Modern
C.Arcuatus regnes definitivt som en av de vanskelige cory'ene å få i lek, c.Axelrodi vet jeg ikke hvilken kategori de havner i, men har jo ikke akkurat inntrykk av at det er mange tilgjengelige av dem, og det tyder jo gjerne på at de er vanskelige, de og.. De artene du har fra før regnes jo som enkle, men de gir jo en viss pekepinn på hva som må til for å få mange cory'er i lek. C.Arcuatus er ikke umulig, Ian Fuller er vel en av dem som har klart å få sine i lek. Har man tid, og kan prøve seg frem på et, i alle fall tilnærmet, "vitenskapelig" vis, så kan vel det meste ordne seg. Med vitenskapelig tenker jeg på at man prøver seg fram med bl.a temperatur og ph, for å finne akkurat den "settingen" cory'en trenger for å gå i lek. Og fungerer ikke det enkle, så må man tenke på vannstand, strøm, oksygenmengden i vannet, om de må ha levendefor for å trigges, etc.,etc.

Takk for svar Modern. Har fått tilbud på disse til en ganske grei pris, men avstår da om disse to ikke er lette å få i leik. Er jo liksom en del av moroa det da med corydoras. Er det ellers noen andre du kunne anbefale meg, som er mellom vansklige? Har jo klart både aeneus og panda, så tenkte å prøve en annen corry. Leif
Det er jo så mange.. Anbefaler deg å lese alt du kommer over fra Ian Fuller, gå inn på corydoras world, MonaO sin tråd, der er det mange gode tips, både om arten og hvor lette de er å f i lek, eller ikke. Fordelen med å lese det hun skriver, er at hun har opparbeidet en erfaring ikke så mange andre har, med akkurat corydoras. Utrolig mange, gode tips der. Av arter jeg vet kan være litt krevende, men ikke umulige, er f.eks C.Concolor. Min hovedinteresse går mere på små/store/langsnutede typer, både Aspidoras, Corydoras, Brochis og Scleromystax, og med "ekstra barteprakt", som Dianema, så cory'ene jeg prøver å få lek på er ikke de mest uvanlige. Har for tiden bla. C-140, elegans, en "aenues" som har grønnkjær, concolor, schwartzii, julii og endel andre. Ikke alle som går i lekskar, da Har arcuatus også, fete og fine, men regner ikke med at de vil gå i lek, de bare kuler'n...
Modern
Anbefaler deg å lese alt du kommer over fra Ian Fuller, gå inn på corydoras world

Det er en side kun for betalende medlemmer 15£ pr år.

Til Leif:

Det er vanskelig å foreslå noe konkret, for man bør jo helst like og være begeistret for de artene man dretter også
Men skal jeg foreslå noe, en klassiker som alle liker og som du garantert vil få solgt avkommet av, så blir det Corydoras adolfoi Det er en All-Time-Favorite hos meg, jeg ville aldri kunne greid meg uten akkurat den arten De er så nydelige! Og de er heller ikke spesielt vriene å få til lek og egglegging, men litt innsats må du regne med da. Spesielt bør du være oppmerksom på at yngelen bør få levendefôr, da disse ynglene ser ut til å kunne ha litt vansker med boksfôr helt i starten. Men når de er blitt noen uker gamle, tar de annet fôr helt greit som alle andre.

Levendefôr som nyklekt artemia eller mikroorm er veldig lett å få til når man først har prøvd det en gang (det vet du kanskje?)

Corydoras adolfoi
[External Image]
Glemte jo bildet av skjønnheten da
mona o
Glemte jo bildet av skjønnheten da :-)

Takk Mona for svaret ditt, modern også. Det er meeeget vanskelig å ikke være begeistret for corydoras, samme hvilken type en snakker om. Har nå klart både Aeneus og Panda så tenkte å prøve en type eller to til. Har fra før utenom gruppene mine 4 paleatus og 2 Trilineatus og får til helgen 4 schwartzi. Kunne tenke meg å få min 6 stk og grupper av alle disse, men er det noen av disse som er lettere enn di andre? Pris spiller jo også en rolle, men kjenner ikke prisene på Trilineatus og Schwartzi. Har du noen formening om "letthet" og priser på disse 2/3 Mona og hvor lett er disse å skaffe i butikk, evnt her på forumet.

;- =) Mvh Leif
mona o
Glemte jo bildet av skjønnheten da :-)

Glemte jo i farta å si at disse Corydoras adolfoi var virkelig noen lekkerbisker
loffa
Takk Mona for svaret ditt, modern også. Det er meeeget vanskelig å ikke være begeistret for corydoras, samme hvilken type en snakker om. Har nå klart både Aeneus og Panda så tenkte å prøve en type eller to til. Har fra før utenom gruppene mine 4 paleatus og 2 Trilineatus og får til helgen 4 schwartzi. Kunne tenke meg å få min 6 stk og grupper av alle disse, men er det noen av disse som er lettere enn di andre? Pris spiller jo også en rolle, men kjenner ikke prisene på Trilineatus og Schwartzi. Har du noen formening om "letthet" og priser på disse 2/3 Mona og hvor lett er disse å skaffe i butikk, evnt her på forumet.

Jeg kjenner dessverre ikke prisnivået i zoobutikker landet rundt men jeg tror ikke C. trilineatus er av de dyreste. Det er en veldig vanlig Corydoras å finne i butikkene, og den er ikke umulig å oppdrette.
C. schwartzi tror jeg vi har diskuert før? Den er etter hva jeg har forstått ganske vrien å få til oppdrett på, noe som egentlig er ganske rart. Den er så vanlig i handelen.

Jeg ville tro C. trilineatus ligger lavest i pris av den og C. schwartzi, ettersom C. trilineatus drettes kommersielt og leveres i store kvanta fra f.eks. Imazo i Sverige. Da er den imidlertid listet opp som C. julii...
Psst! Hva med Corydoras sterbai ??
Alltid populær

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap