Coryegg sammen med yngel... 2 spørsmål!

Kan jeg sette coryeggene i min 22 liter ammen med bittesmå guppy og sverddrager yngel? i 22literen har jeg pr nå en fluval+1 pumpe som jeg har byttet ut filtret med tett vath slik at ynglet ikke suges inn.
Og så lurer jeg på om eggene MÅ festes i glasset, eller om jeg bare kan legge dem løst i karet?
Inaktiv bruker
jeg ville ha hventet på at Coryegg klekte først før du seter dem med andre fiskeyngel =;-D
vero9ca
Kan jeg sette coryeggene i min 22 liter ammen med bittesmå guppy og sverddrager yngel? i 22literen har jeg pr nå en fluval+1 pumpe som jeg har byttet ut filtret med tett vath slik at ynglet ikke suges inn. Og så lurer jeg på om eggene MÅ festes i glasset, eller om jeg bare kan legge dem løst i karet?

Hvis det lille karet er innredet fra før fraråder jeg deg i å putte eggene der. Selv små yngel kan greie å spise et lite coryegg eller yngel hvis de ligger rett foran nesen på de

Du burde heller bare ha en isboks med vann og luftestein. Da holder du mye lettere oversikten og de har mye større sannsynlighet for å overleve. Her er en "oppskrift" som ElinH sendte meg da jeg fikk coryegg. Denne hjelper veldig!

-----

Gratulerer med egg!

Ta det med ro - det ordner seg! Har du to isbokser? Eller to matesker eller to hva som helst i plast som ikke er for stort. Sånn gjør du:

Fyll den ene boksen med vann fra akvariet.
Du bør absolutt feste eggene i et eller annet (de sliter med å komme seg ut av egget hvis egget ligger løst på bunne). Klarer du ikke å feste de på veggen i boksen, ta noen strå fra javamosen din, og fest eggene på mosen.
En liten luftestein og ei luftpumpe må du bruke. Bare litt bobler, så ikke egg og yngel flakser veggimellom. Putt tre eikeblader oppi boksen også.
Sett boksen på skrivepulten din eller et eller annet sted. Legg i et termometer.
I morgen sjekker du vanntemperaturen i boksen. Er den bare 19-20 grader (det blir den her fordi vi ikke har det så varmt inne), kan det være greit å la boksen flyte i akvariet istedet, slik at tempen blir en 22-23 grader. Da tar det ikke en evighet før de klekker.

Etter 2 døgn, dvs mandag ettermiddag), fyller du den andre boksen med iskaldt, rent vann og lar boksen stå siden av boksen med egg i. Da får begge boksene samme temperatur. Husk luftestein i denne boksen også.

Etter 3 døgn (tirsdag ettermiddag), flytter du alle eggene over i boksen med rent vann. Du kan godt flytte over et eikeblad også, yngelen liker å ha noe å gjemme seg under.

Etter 4-5 døgn begynner de å klekke. Det kan ta en dag eller to før alle har klekket. Legg merke til når den første klekket.

La oss si at den første klekker onsdag kveld. På torsdag fyller du boks 1 (den som eggene lå i med en gang) med rent kaldt vann igjen. På fredag kveld tømmer du ut mesteparten av vannet der yngelen er, og den siste lille skvulpen tømmer du over i boksen med rent vann. Etter du har gjort det kan du gi de mat første gangen.

Så mater du bittelitt hver morgen, og hver kveld flytter du yngelen fra den gamle boksen og over i den nye. Etter du har flyttet de, gir du de mat, deretter vasker du den gamle boksen i glovarmt vann, og fyller den med kaldt, rent vann igjen så den boksen er klar til neste kveld.

------

Det er ikke så vanskelig! Det du trenger den andre isboksen til er for å bytte vann og flytte over yngelen. Nå som jeg har yngel så bytter jeg vann/flytter yngelen over i ny isboks hver kveld. Etter jeg har flyttet de tar jeg å skyller isboksen i glovarmt vann og vasker den (selvfølgelig uten såpe) for å så ta i iskaldt vann. Neste kveld er vannet temperert. UJeg har isboksene liggende å flyte i den ene karet mitt for optimal temperatur

Her er det en fin artikkel av Mona O om hvordan du kan gjøre det. Eggene må heller ikke være festet på ruten men om du har muligheten så er det klart det beste. Om du ikke du får det til ta en dott javamose, vasspest eller i allefall noe tett og legg eggene i den. Hvis de ligger på bunnen og de skal klekke så følger jo eggen yngelens bevegelser, så det anbefales på det sterkeste å ha de festet i noe

gratz med egg forresten Hvilken coryart er det? (For du har vel egg, har jeg forstått det riktig?)
Inaktiv bruker
grattis med corydorasegg =;-D
Takker og bokker. Er ikke så mange egg enda da. Men de har nå vert i karet i 4 dager.. Er det for sent å flytte på dem? Og hvordan ser jeg om de er befruktet eller ikke?
Om eggene har en fin ravgul farge er de befruktet. Er de derimot hvite og ugjennomsiktelige er de ubefruktet.

Ta ut ynglene du, og legg eggene oppi det innredede karet. Det er helt perfekt å klekke coryegg i slike kar, men altså ikke sammen med andre fisk.

Eggene klekker mest sannsynlig i morgen dersom de er befruktede.
Det er jo delte og forskjellige meniger om det er bra å klekke coryyngel i slike kar :/ Det kommer jo også ann på bunnlag og andre ting. Det er jo forholdsvis supert men litt uoversiktlig, men mye enklere!

Jeg vet nå heller ikke hvordan man da skal for disse krabatene? Jeg kunne jo med litt hjelp hatt disse yngelene mine i 54l rekekaret mitt! Stemmer ikke det?
Gry
Om eggene har en fin ravgul farge er de befruktet. Er de derimot hvite og ugjennomsiktelige er de ubefruktet. Ta ut ynglene du, og legg eggene oppi det innredede karet. Det er helt perfekt å klekke coryegg i slike kar, men altså ikke sammen med andre fisk. Eggene klekker mest sannsynlig i morgen dersom de er befruktede.
Mener du ynglekaret mitt? Har rundt 40 stk bittesmå yngel (max 1 uke gamle)oppi der.
Mener yngelkaret ja. Men bare dersom du fjerner ynglene. Jeg klekker alltid coryegg i innredede kar, og har minimalt med svinn av yngler. Da trenger jeg ikke bytte vann daglig heller, slik man må i bb-kar. Jeg bytter ca 30% hver uke.

Nå har jeg red-bee reker i mitt klekke/oppvekst kar. Dette går helt fint. Ellers forer jeg yngler med avskallet tørket artemiapulver fra dag tre.
oki doki... Da må jeg vel kanskj flytte ynglene mine.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap