Små egg på aeneus?

Hei

Er det noen som har hatt lek på aeneus sammen med andre varianter av cory (f.eks. metae eller paleatus?

Her er et bilde av et c.metae egg sammen med tre egg fra det jeg antar er aeneus. Sjekk forskjellen! Den er jo enorm. Er jo nesten så det går 4 aeneusegg på et metae egg :p

Egget fra c. metae er den størrelsen jeg har sett på egg så langt (2 mm i diameter) etter noen produktive uker hvor jeg har plukket egg fra paleatus, metae, weitzmani og atropersonatus.

[External Image]

Oj.Trudde ikkje det va forskjell på coryegg.
Eg har Aeneus, metae og swartsi., men ser ikkje forskjell i det heile.
Kanskje fordi det er kun aeneus som legg egg.?
Jeg ser definitivt forskjell på størrelsen på eggene fra art til art. Jeg trodde at alle egg hadde sterbaistørrelse, helt til schultzeiene mine la egg. Jeg ble temmelig sjokkert over hvor små de var! Siden har jeg også sett at atropersonatus og septentrionalis har ganske små egg, mens C-121 har ganske "normal" størrelse. Trilineatus har også større enn schultzei, men jeg husker for å være ærlig ikke hvordan størrelsen er i forhold til atropersonatusene (men de er større en septentrionaliseggene). Det er også stor forskjell på på yngelen når de klekkes, både i størrelse og "utforming". Jeg fikk nettopp septentrionalisyngel, og de var helt vanvittig små! Det er først nå (etter en uke, tror jeg) at de har nådd normal størrelse for nyklekt coryyngel. De var så små da de ble klekt, at jeg ikke kunne se halen på dem. De var bare små prikker som spant rundt i full fart. Yngelen fra atropersonatusene hadde en helt utrolig diger plommesekk i forhold til andre coryyngel. De så helt snåle ut! Så konklusjonen er: det er forskjell mellom coryartene, på samme måte som det er forskjeller mellom artene hos andre typer fisk. Når man tenker over det, så er det vel egentlig ikke så veldig rart...
Inger Anne:

Disse minste eggene er mye mindre enn eggene jeg fant fra atropersonatus... godt mulig at atroeggene er mindre enn egg fra f.eks paleatus, men ikke nok til at jeg la merke til noen forskjell i hvert fall.

Men aeneuseggene er jo knøttsmå hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap