Ubefruktede kampfisk egg

Er det normalt at alle eggene er ubefruktede? Alt annet gikk greit, skumrede, lek og alt sammen. Skumredet er fullt med ubefuktede egg som hannen vokter eksemplarisk. Både mor og far er førstegangsfødende, har det noe å si?

Mor ble flyttet etter lek.

Karet er ca 20l, men ikke helt fullt (ca 13-15 liter), uten filter, uten varme, uten eget lys(står i 25-26 graders rom).
Hmmm Jeg har ikke opplevd eller hørt om dette før. er du helt sikker på at alle eggene er ubefruktede?
Nei, ikke sikker, men de er hvite alle sammen, og de ble lagt på fredag, eller senest lørdag morgen, skulle de ikke vært sprellende nå?
ikke nødvendigvis. Hva er tempen på vannet?
jeg vil tro at hvis de er befruktet vil de klekke iløpet av idag, senest i morgen.

Eggene skal være hvitaktige. Spennende å se hvordan det vil gå framover de neste timene. Akkurat sprellende blir de ikke før neste 2 dagene. Etter de er klekket vil de henge opp ned i skumredet. Av og til vil nok en og annen "falle" ned, men disse blir raskt plukket opp av far.
Av og til vil det se ut som at faren spiser yngel som faller ned, fordi han ikke returnerer dem til redet med en gang. men jeg har observert at han kan gå med dem i munnen over en tid, hvor han samler flere for så til slutt spytte dem inn i redet igjen.
Jajamen, nå er de "ubefruktede" eggene klekket, og svømmer villig mens pappa prøver å holde styr på de. Jeg klarte å telle 60 haler i bevegelse, men det var bare langs kanten, så det er garantert over 100 levende, enn så lenge.

Hva gjør jeg om 2 mnd, når de skal skilles i hver sin tank...????
Med et bredt glis må jeg bare spørre:
Det burde du kanskje ha tenkt på før...?

Hehe
mona o
Med et bredt glis må jeg bare spørre: [I]Det[/I] burde du kanskje ha tenkt på før...? ;-) Hehe:-)

Regner med at Darwin tar ser av 98% av de, så ordner det seg nok Såg at Alexus erfarer at 60 blir til 2....

Men dersom mange viser seg levedyktig så har jeg planen klar, da blir det hybelhus av et 120l. Kan ikke damene svømme i lag? Da trenger jeg jo "bare" hybler til herrene....

Eller skaffe meg en kul rovfisk.....

Og svar på spørsmålet ditt; Nei det burde jeg ikke tenkt på... da hadde jeg kanskje ikke gjort det... det er jo gøy....
Akkurat det med plass har du relativt god tid på deg å tenke ut.
Svein setter hannene i noen "plastkar", dette er av den typen butikker får tilsendt smågodt i. Disse fungerer helt greit som midlertidig hjem for hann yngelet, det eneste er at man må skifte vann hos hver enkelt hann hver dag for å sørge for optimal "trivels" og vekst.

Min erfaring av 60 til 2 ble slik mest pga. min egen uvitenhet.
Jeg flyttet yngelet når de var 1-2 uker gamle, noe som er egentlig nokså fyfy.
Jeg foret dem med liquifry inntil de var voksne nok til knust granulat.
Yngelet gikk i en 20 liter med en Fluval 1+, noe som viste seg å lage skikkelig mye strøm i karet. Tror de fleste døde pga. for tidlig flytting og for sterk strøm i karet. En annen ting er at Liquifry forsøpler vannet nokså fort, og jeg var rett og slett ikke flink nok med å tilby friskt vann...

Nå prøver jeg igjen å få til lek, men hannen er noe usikker på hvordan alt skal gjøres, og hunnen godtar ikke hannen riktig ennå. (hun får stripene, men når han viser seg frem stikker hun av. (Dette er hunnen som har lekt tre ganger før. Hannen er "førstegangsleker/jomfru" :p)

Håper du får det bedre til første omgang enn hva jeg gjorde.

Ps. plassering av yngelhanner er ikke det værste å tenke over, men hvor du skal gjøre av "moren" og "faren" etter de er ferdig med sin oppgave er litt vanskeligere hvis man ikke har nok kar å velge imellom
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap