Kileflekkrasbora i lek!

No sitter jeg og har for første gang observet kileflekkrasboraene i lek!

De er 7stk, og 2 kanskje 3 tror jeg er hanner. De ble flyttet over i 250 litern i går da jeg manglet stimfisk her. Kjempeartig. Det er virkelig full aktivitet. Svømmer på rygg og klistrer magene mot undersiden av bladene. Det var dette som fanget oppmerksomheten min.

Det virker som om nesten alle damene er modne samtidig. De legger egg under blader på stengelplanter som er ganske høyt oppe i vannet. (Det er visst ei som ikke er villig enda ser jeg.)

Lurer litt på dette: Det ser ikke ut som om hannen alltid kommer etter og befrukter eggene - for det må han vel om det skal bli befruktning av eggene vil jeg tro. Ikke helt sikker. Kanskje han har sine utvalgte som blir prioritert? Bare noen tanker siden det er overvekt av damer.

Er det noe vits for meg å ta noen av stenglene over i et annet lite akvarie for å se om det kanskje klekkes noen yngel?
Ser at det kun 2 personer som har registrert avl på denne fisken, så helt vanlig er det vel kanskje ikke å få til yngel her. En har nevnt at det var et godt beplantet kar (Frank Angell), mitt kar er bra beplantet, men ikke alle plantene er like store og tettheten kan vel diskuteres.

Kan ta stenglene over i 30 litern, kanskje tappe ut litt vann slik at vannstanden blir lavere. Her det det mest yngel. Kun en voksen og det er platy hann som kan taes ut, resten er 4 ancistrus som er litt over 2 mndr. I tillegg er det 2 eple snegler.

Forresten: husker at eplesneglen krøp oppi yngelkar med coryegg og spiste dem - så de må vel også opp om det skal være kjangs å få noe resultat.

Ser at SAE allerede snuser på plantene så det er sikkert ikke så mange som er igjen uansett. Vært artig å prøvd.

Prøver å ta ut 2-3 stengler og ser hvordan det fyker av. Lar dem få noen timer til å gjøre seg feridg med eggleggingen hvis ikke de andre fiskene står med hodet plantet inni der og spiser dem opp etter hvert.
Gratulerer! Trodde disse var eggspredere, men de legger altså eggene på undersiden av bladene. Spennende Hold oss oppdatert da.
Grattulerer
Om du vil at eggene skal klekke må du flytte de over i eit annet kar.
Rasboraen eter sine egne egg . så er ikkje berre andre fisk som eter dem.
Angående spørsmålene dine kan eg desverre ikkje svare på.
Lykke til.
Planta 3 stengler der det hadde vært mest aktivitet over i 30 liter (med yngel) etter at aktiviteten roet seg.

Tror jammen at ancisttus yngel spiser noen egg. De gnager og styrer rundt på stenglene. Ikke godt å si for jeg klarer ikke med det blotte øye å observere noen egg. De må være små!

Er spent på hvordan det går. Er jo litt skeptisk innerst inne på at det skal gå, men litt dumt å gå glipp av det om miraklet skjer.

Ikke fått flytta platy mannen. Han virker ikke interessert i å snuse borti planten uansett. Gjemmer seg unna hver gang jeg prøver meg med hoven. Prøver ved matingen i ettermiddag. Det er vel det eneste håpet uten å tømme hele akvariet først.
Ingen babyer i sikte.
13 dager er gått, og ingen babyer i sikte. Tror ikke at det ble noe resultat av denne leken.

Det kan være at det var for få hanner,
eller at ancistrus yngel på knapt 3 måneder fikk veldig næringsrik kost... at de rett og slett har spist opp alt?

Hvis det er noen som har klekt, så er de i så fall mikroskopiske.

Er det noen som vet hvor stor kileflekkrasbora yngel er når de klekkes?
Hvor lang tid går det fra egglegging til klekking?

Takknemlig for svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap