Dverggurami oppdrett

Jeg har fått ett ganske kjukt skumrede på den ene dvergguramien min.
jeg har en hann og en hunn.
her er det jeg trenger å vite :

-Må jeg flytte dverggurami hann eller hunn
-når skal jeg flytte dem i såfall.
-Hva mer må jeg vite , skal yngelen oppi føde bur. skal yngelen i eget kar
- skal hannen og hunnen være i samme kar. og passe på yngelen
Det blir mye av det samme som hos kampfiskoppdrett. Hunnen fjernes etter egglegningen. hannen fjernes når yngelen er frittsvømmende, ellers vil haN SPISE YNGELEN. vis det er i et selskapskar blir jo hele greia ødelagt egentlig hvis du har ett mindre kar yngelen kan gå alene i så er det det beste

Mch: Pk
hvordan ser jeg om hunnen har lagt egg
Kaster meg litt på denne.. Har et blågurami par som koser seg i karet akkurat nå.. Disse kjøpte jeg i forgårs, skumredet kom i går og idag legger de egg. Hannen har krøllet seg rundt hoa fem ganger som jeg har oppservert, og det har gått over flere timer.. (enten så sliter de, ellers så er dette en langvarig prosess... ) Dette er selvfølgelig i selskapskaret, men kanskje jeg kan klare å flytte egg/yngel i mindre kar...?!?

Jeg klarer ikke å se om det er egg i boblene med det blotte øye, men har ikke lyst til å forstyrre så veldig mye heller...

Men dette er i alle fall veldig gøy å følge med på! :P
Jeg flyttet hunn og hann når jeg hadde frittsvømmende yngel. Gikk fint hos meg. Forøvrig veldig tett beplantet kar på 98 liter og kunn de to fiskene i det. Var borte når de lekte og la egg så kom hjem til frittsvømmende yngel. Forøvrig lekte de noen ganger tidligere og jeg så egglegging, men skumredet holdt seg ikke da..

(blågurami ikke dverg)
i fiskebasen kan du se bilder av skumrede med egg i... Det kan sikkert sees på Hannens oppførsel også, hvis han er veldig agressiv mot hunnen og jager henne bort fra redet er det stor sansynlighet for egg

Litt om oppdrett av Dverggurami: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5190&tab=2

Bildet av Egg i skumrede (femte bildet) : http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5183&tab=3

Mvh: PK
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap