Kritisk periode?

Hei jeg har hørt og lest at rundt seks uker skal være en kritisk periode for fiskeyngel.Siden mine sommerfugl yngel er halveis dit nå lurer jeg på et par ting.Stemmer dette for alle arter inkludert sommerfugciklider? og hva er det grunnen til at akkurat 6 uker er kritisk, og hva er det som da pleier/kan gå galt?
Håper noen kan gi svar på dette, greit og være forberedt
I reglene for registrering av oppdrett så står det:
Du kan bare registrere oppdrett på arter du har fått til å overleve over den kritiske perioden. (Som regel rundt 6 uker etter at yngelen er frittsvømmende)

Ved 6 ukers alderen så er altså den kritiske perioden over for de fleste arter og det er store muligheter for at yngel som er blitt så gammel vil overleve til voksen alder. Før denne tiden så er det masse som skal stemme for at alt skal gå bra siden yngelen er veldig sårbar. Bare det å få eggene til å klekkes og sørge for å få mat i yngelen kan være utfordring nok. I tillegg så er gode oppvekstforhold viktig og at de kommer seg unna sultne munner i karet. En del medfødte defekter vil også føre til frafall disse første ukene. Det er altså ingen grunn til å grue seg til småbarna blir 6 uker, snarere tvert imot
Uffda var helt på jordet her jeg.Trodde det var akkurat rundt seks uker at det var en slags avgjørende periode he he, men det er altså tiden fram imot 6 uker takk for svaret, håper fiskebabyene overlever til da minst
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Utne
Reklame for plussmedlemskap