Ancistrus yngel for andre gang!

Det ser ut til at ancistrus paret mitt har skjønt hemmeligheten med å få til yngel.
Pappa Bartesam slapp ut yngelen i dag. Hadde fått bekreftet dette for 2 dager siden (på bursdagen min!). Så plutselig 3-4 yngel hengende på bakveggen.
Tror de stakk av litt for tidlig. Hadde vasket filtet, slik at vannet ble ganske grumsete når jeg starta pumpa igjen. Neste morgen så jeg yngelen. De har nok forvillet seg ut i tåkehavet.

Jeg begynte egentlig å bli bekymret for pappan. Han har ligget og "pest" og viftet ganske lenge i hulen. Trodde at han var syk. Det er så uvant å ha sånne flotte produktive maller at jeg ikke skjønte at det var yngel på gang.

Har berget 10 stk over i 2 mindre akvarium. I tillegg er det minst 2 yngel igjen i hovedakvariet. Tenkte at de skulle få lov til å bli her. Det gikk fint med den ene fra det første kullet som fortsatt bor her og vokser og trives.

I første kull fikk de 6 unger som har vokst opp til flotte ungdommer på nesten 3 mndr.
Er ekteparet Bartesam og Frue like flinke framover må jeg ordne en avtale om levering av ancistrus til den lokale Zoo.

Dette er skikkelig artig folkens.

Aberet er at jeg skal reise bort en uke i romjula.
Må tenke ut litt løsninger til da. Det gikk bra sist, men da var jeg borte kun 3 - 4 dager.
Hvor kort tid er det mellom hvert kull?
Har prøvd å lese i kunnskapsbasen, men fikk ikke svar på det jeg lurte på.

Hvor lenge er det mellom hvert kull? De siste dagene har hannen barrikadert seg i hula igjen.

Er det nytt kull på gang?
Noen som har erfaring med hvor lenge det går mellom eggleggingene?
Hos meg er det 1 kull pr måned.
Filter er et sted de nyslupne ynglene elsker å gjemme seg,så når kullet slippes er jeg nøye med å sjekke pumpa mer regelmessig.Det er ikke få jeg har reddet ut igjen derfra.(levende)


Lykke til med småttingene
Prøver igjen.
Takk for respons Frosken.

Internett har hatt en tendens til å henge seg opp når jeg skriver tittel for innlegget. Dette er 3 gang jeg prøver meg.

Ancistrus hannen ligger fortsatt i hula - så kanskje det er nytt kull på gang. Forrige kull ble sluppet fri 18.12. Det er jo straks 1 mnd siden.

Spennende.
Hei.
Istedetfor å svare på dine spørsmål. tenkte jeg at jeg skulle spørre deg om noe... da du har 2 kull på dine ansistrus, og jeg ikke har noen...

Jeg har en skifer hule som kan brukes av Ancistrus, men siden jeg bare har hatt en hunn, så har det ikke vært så mye action der.
I dag kjøpte jeg en hann til hunnen. Hunnen har hele tiden holdt seg unna skifer hulen da jeg har en til som hun har holdt seg i.
Når jeg slapp hannen ut i karet mit i dag, så svømtte den rtett til hulen, og sene på kvelden så jeg hunnen svømme ut av hulen.

Jeg mistenker dermed at hun har lagt egg. Det kunne også se ut som om det var en hvit runn ting inne i hulen da jeg så etter. Dette kan jo selfølgelig være sand som er fra karet.

Mitt spørsmål..
Om det er egg... Hvor lang tid tar det før det klekkes?
Har noen sølvhaier oppe i det karet som sikkert er interisert i å spise de små, så jeg må prøve å time klekkingen slik at jeg kan få de over i korry karet mitt.
Jeg vet ikke om jeg er den rette til å svare. Har ikke noe egenerfaring i forhold til hvor lang tid det tar. Første gang oppdaget jeg plutselig yngel en tid etter at jeg hadde kvittet meg med noe glupske yngeletere.
Andre gang skjønte jeg ikke hva som var på gang. Hula lå litt gjemt så jeg hadde ikke oversikt over at han lå og passet på egg/yngel før plutselig de slapp ut. Trodde at han kanskje var syk, siden han bare hang der i hula og "peste"! Spiste lite også.

Det er først denne gangen (om han ikke lurer meg) at jeg har hatt litt telling på hvor lenge han ligger og passer på.

Klippet litt fra kunnskapsbasen om oppdrett på Ancistrus:
Hunnen legger egg i en hule som hannen forsvarer. Deretter passer hannen på egg og yngel i hulen frem til yngelen er frittsvømmende etter ca 14 dager. Etter dette er yngelen på egenhånd.

Hos meg passer hannen fortsatt hula. Er veldig spent. Det ser ut til at det er noe på gang.
Hos meg stemmer det i hvertfall det du har klippet ut fra kunnskaps basen.
1 uke tar det før de klekker,og 1 uke før de slippes ut av hula.Totalt 14 dager
3 kull ancistrus yngel!
I dag slapp pappan ut barna. Han har blitt veldig dyktig, og veldig omtenksom. Ikke fått talt barna enda. Da er det vel ca 2 uker siden han forskanset seg i hula, så da stemmer det vel med oppskrifta.

Det er visst noen fra forrige kull som også blander seg med de nyankomne ungene.
Veldig artig.

De har ikke så mange farer no da jeg måtte flytte palettene herfra pga et stygt sår i panna på hannen.
Gratulerer med flere småttinger
De blir lett spist av annen fisk,her var det faktisk guppyene som hadde fest på ynglene når de kom ut av hula.Gjett om jeg flyttet de raskt til et annet akvarium..
No er yngelen blitt stor. Om noen dager er 2 kull blitt 6 uker (regnet fra slipp dato). Utrolig hvor tiden går.

Det 3dje kullet ble sluppet fra hula for nesten 2 uker siden (i morgen).

Det er virkelig et yrende liv. I hovedkaret der de ble klekket - og i 30 litern som jeg prøver å bruke til mer intensivt yngel oppforing. Tror at det er over 20 unger i alle fall. Ser veldig stor forskjell på de 3 kullene i størrelse.

Det som er litt rart er at det er faktisk ganske mange i det siste kullet som er veldig lyse i fargen. Altså ikke albino, men veldig lyst brune. De andre kullene har vært mye mørkere, nesten brunsvarte.
Litt pussig at det er så stor forskjell fra de andre kullene, for det er de samme foreldrene!

Frosken: takk for gratulasjonene (selv om det er veldig lenge siden du la inn innlegget ditt).
Ser at guppyene er veldig ivrig i matleitinga. Har ikke de i samme kar som babyene. Vet at de spiser eget avkom den første tiden etter fødselen. Det er vel det samme med ancistrus babyene før de har fått vett til å komme seg unna.

Heisann
Du må nok snart endre overskriften:Ancistrusyngel for tredje gang,hehe

Det at de blir lysere nå skal ha lite å si for senere farger,for de blir ganske like alle sammen tilslutt når de blir større.
Mange av mine har helt lyst felt ytterst på halen ,men det blir borte etterhvert.

Ancistrus yngel for n`te gang?
frosken
Heisann Du må nok snart endre overskriften:Ancistrusyngel for tredje gang,hehe:-)

Humre....
Jeg har tenkt på det. Eller kanskje jeg venter til neste kull..... om det kommer flere. Hvem vet.
Hvordan ser man forskjell på ancistrus hannen og hunnen??
Jan Tore Olsen
Hvordan ser man forskjell på ancistrus hannen og hunnen??



Hannene får barter, hunnene får bare antydning til barter /korte. Men dette ser en ikke før dem er noen cm store. Kjønn kan ikke skilles fra fødselen av desverre
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap