Molly slipper egg

Kan noen hjelpe meg?? Jeg har en seilfinnemolly jente som har fått 30 egg og født 4 levede yngel og 3 døde. Mollyer er jo levedefødere(!) hvorfor skjer sånt og kva kan jeg gjøre med eggene?

hilsen "forvirret anne"
Det er nok ingenting å gjøre med de eggene....

Vi kaller både molly, platy og guppy for levendefødere, men de er ikke ekte levendefødere. Det vil si at hunnen har befruktede egg i magen, og disse eggene klekker i det de kommer ut. Derfor ser det ut som om hun føder levende yngel.

Enkelte ganger kan de føde for tidlig, da er ikke eggene klare til å klekke. Eller noe galt skjer og eggene klekkes ikke i det de kommer ut. Jeg har aldri hørt om at det er mulig å gjøre noe med eggene om de ikke klekkes, men skråsikker skal jeg ikke være.

Det er altså ikke så alt for unormalt at slikt skjer, selv om det er trist
tusen takk for forklaringen. Vi får håpe det går bedre neste gang. mollyen har spist opp de levende yngelene nå. men tror ikke de var helt friske de heller de svømte rart og lå mye på bunnen av yngelboksen stille. JEg lurer litt på om det var min feil også fordi jeg tok mollyen over i yngelboksen litt for tidlig og den virket veldig stresset når den kom oppi der. og derfor fødte for tidlig..men det blir bare spekulasjon. men uansett takk for at jeg fikk svar på spørsmålet mitt.
Hilsen anne
Fødebokser er veldig stressende for fisk, ja

Det er bedre om du sørger for en del flyteplanter og kanksje litt javamose, og lar henne føde i karet. Så kan du heller fange de ynglene du klarer å få tak i og ha de i fødekassa en uke eller to. Med god fóring de to ukene burde de vært forholdsvis godt rustet til å klare seg i det store karet
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap