Nannostomus eques(brun pennefisk)

hei i dag så jeg noen nydelige eksemplarer av denne arten,
siden det eneste akvariet jeg har som jeg kan bruke er et 40 liters akvarie,
jeg vet at mange kommer til å si at de bør ha 100 liter som det står i fiskebasen.
men hvis jeg tilfredstiller vannverdiene og passer på, håper jeg at disse kommer til å yngle hos meg, jeg har ikke kjøpt de fordi jeg ville ha meningen til de som vet mer om arten.
butikken har 6 stk. som har blitt foret med diskusbits, kjøtt, røde mygglarver og annet frossentfôr. disse er i topp form og ser fine ut, jeg har allerede et filter som er innkjørt, og jeg har også er ekstra filter i tillfelle de trenger ekstra sirkulasjon, jeg ønsker å gi disse så gode forhold som mulig.
takk for alle kommentarer
ps. jeg er bare 15 år og har hatt akvarie i bare ett år.
Gratulerer med flott valg av fisk.
Disse har jeg nesten alltid hatt stimer av i et par kar, og jeg har en god del nå også.

40 liter er selvsagt på grensen til hva som er stort nok kar, men er det ingen andre fisker i karet, kan det vel forsvares,
Forutsetningen for trivsel er nok ganske lav sirkulasjon men god filtrering (!), noen flyteplanter, mye planter som går høyt opp i karet, men også noe åpen plass. Bløtt, rent vann med en pH på 6-tallet er fint, også til avl.

Nannostomus betyr jo ”med liten munn”; matbitene bør derfor være små. Voksen fisk tar i liten grad maten etter at den har landet på bunnen, eller for store matbiter. Mat som råtner på bunnen kan fort bli en utfordring for vannnkvaliteten.
Hos meg får de nyklekket artemia nesten hver dag, men de setter også pris på dekapsulerte artemiaegg (som er oppbløtt minst 15 min. før de gis), og knuste diskusbits. I tillegg er jo mygglarver populært, både hvite, røde og sorte. Levende mygglarver i karet får dem som regel til å forlate sin skrå, stillestående tilstand og virkelig begi seg ut på jakt.
Cyclops, små dafnier, mikro-orm og annet smått er også fin mat for dem.

Å få yngel er ikke så lett hvis det er en stim voksen fisk i karet. De leker i par (oppdrettere bruker små 10 liters kar hvor det kun settes inn et par), og hunnen fester eggene på undersiden av store, bredbladede planter, som for eksempel sverdplanter. Ikke alle eggene fester seg så god, og ofte faller flere egg av bladet ganske fort.
Foreldrene (og eventuelt andre beboere i karet) ettertrakter dessverre eggene straks de er lagt.

Vil du legge til rette for litt tilfeldig oppdrett, kan du plassere en god dott med javamose under/rundt en bredbladet plante, slik at egg/yngel som faller ned i javamosen har en sjanse til ikke å bli spist. Med partier i karet med tett plantevekst, vil noen yngel kunne vokse opp i skjul.
Egglegging skjer jo hos tetra med gjevne mellomrom nesten uansett, men en liten økning av temperaturen til 25 – 30 °C stimulerer dem. Forutsetningen er selvsagt voksen fisk i god kondisjon.
Eggene (30 – 40 stykker pr. hunn) klekker etter 1 – 1,5 døgn, og yngelen er frittsvømmende etter 5-6 dager.

Javamose vil også forsyne eventuell yngel med mikroorganismer de første dagene, slik at de klarer seg til de er store nok til å spise for eksempel nyklekket artemia. Yngelen er spesielle i og med at de svømmer nesten helt rett opp og ned, er helt sorte, og også plukker mikroorganismer og nyklekket artemia fra bunnen.

Lykke til!
Takk for infoen, Tom C Jeg håper å få tak i den arten, jeg også. En butikk i Oslo har bestilt dem inn på en utenlandssending, så nå er det bare å vente og håpe de overlever reisen halve kloden rundt.
Hmmm, hvilken butikk er dette da? Trenger en stimfisk i 160l min, og har ikke prøvd denne nannostomusen. Er denne mer kravstor enn marginatusen, trifasciatusen eller mortenthalerien?
Det er Dyrego på toppen av Oslo City.

De er litt forsiktige av seg, disse tetraene, og tåler nok ikke mye slinger i valsen mht vannkvalitet, så... jeg ville si at N. mortenthaleri er litt skjør. Jeg har mistet 9 av 10 på under 1 år :/

Så hvis jeg får tak i Nannostomus eques, så blir det ikke andre tank-samboere enn noen Corydoras her (og ganske surt vann)
Vel, det er noen ap. panduroer, ancistrus, og en gjeng c. pygmaeus. Tror det skulle gå fint. PHen er tett under 6. Var de en del av den sør-amerika bestillingen han skulle få før jul? Var mye spennende på den, flere ting jeg kunne tenkt meg.
Jeg forstod det slik at dette er en bestilling som ble sendt nå denne uka. Om den egentlig skulle vært før jul, vet jeg ingenting om
kunne kansje hatt de i 54 literen med venusene, har ikke kjøp de, men de står på ønskelista, har masse mose i det akvariet og filtret er 480 liter i timen, det er masse planter og rolig vann på den ene siden og støm og litt lite planter på den andre siden.
jeg har tenkt å fore med diskusbits, røde mygglarver og levende daphnia.
leste på en side at disse hoppet hvis de bli skremt.
jeg har også en 15 liter til disposisjon til yngel og oppdrett.
Høres jo ut som de vil få det greit, om enn litt lite.
har tenkt å kjøpe inn en 85 liter til de men det blir ikke ennå siden jeg ikke har noen plass å ha et større akvarie.
har akkurat skaffet meg en liten stim med disse, som nå går i en 96 liter med corydoras.
ser at de foretrekker kjøttfor, og visst spyttet de ut flakforet igjen.. leser at myggiser blir anbefalt, men disse er da for store for pennefisken? eller hakkes myggisene opp først? da mens frosne eller tinte?
har ikke noe artemia klekkeri, så frossenfor er det eneste jeg kan tilby for tiden.
prøv diskusbits hvis du har.
har en prøvepose med aquatic nature discus granulat.. er dette noe lignende?
ville tro det ja, er bare å prøve seg fram, men ikke gi levende daphnia, fiskene går bananas og har død til flere personer. røde mygglarver bør kansje deles opp i biter først.
Nanobrycon eques som den egentlig heter har større munn en de små nanostomusene og klarer fint å spise mygglarver og annen småmat.
De krever tett lokk,da de hopper mye.De stimer utrolig fint.
Jeg har en stim på 30 jeg kjøpte på Akvariekjelleren.For dretting annbefaler jeg grov grus i bunnen som egga kan drysse ned imellom.De spiser egg men ikke yngel.

Jørn
har tatt på dekkglasset igjen nå :p helt tett er det ikke da jeg har hangon filter, men får dekke til som best man kan.
jeg har bare 8, var alle de hadde igjen. håper å få tak i noen fler, 8 er minimum for en stimfisk syns jeg. men utrolig morsome fisk
da skal jeg prøve myggiser, syns dog de ser store ut i forhold til fisken..
Jørn Kåsa
Nanobrycon eques som den egentlig heter …….

Dessverre et skudd i mørke, Jørn
Du er da ikke SÅ gammel at du bør bruke navn som var gyldige fra 1950 – til 1966/1975 ?

Det har vært opprettet fire slekter (genra) i stammen (tribe) Nannostomini:

Opprinnelig Nannostomus (Günther, 1872), så innførte Eigenmann (1909) Poecilobrycon og Archicheir, og så kom Nannobrycon (Hoedeman 1950)

Jeg skal ikke gå i detaljer på endringer og de revisjoner av stammen som er publisert, men ved den siste gyldige revisjonen :
”A revision of the South American Fishes of the Genus Nannostomus Günther (Family Lebiasinidae)” Stanly H. Weitzman & J. Stanley Cobb (1975), ble alle disse slekter & underslekter samlet innenfor Nannostomus igjen.

[External Image]


Rett navn p.t. er derfor Nannostomus eques.

[External Image]
.

Tilfeldig bekjentskap
© Sarj
Reklame for plussmedlemskap