Hvordan flytte yngel mellom to plastbokser?

Jeg har stort sett latt det jeg har fått av yngel vokse opp i innredede kar, med grus og noen få planter.

Dog her for litt siden prøvde jeg meg med å ha noen av de over i en liten plastboks for å ha bedre kontroll på de, både hvordan de utvikler seg og hvordan de tar til seg mat bl.a. Jeg syntes det var en god løsning og kan tenke meg å prøve det videre.

Jeg leser flere tråder hvor folk har yngel i plastbokser, for så å helle yngel fra en boks til en annen etter et par dager slik at man alltid har en ren og pen boks til de. Det er forsåvidt greit nok, men det jeg lurer på er hvordan en skal få flyttet yngelen over til "boks 2" med rent og ferdig-temperert vann uten å få med seg grumset som ligger i bunnen på boks 1? Selv om jeg kan helle av det meste av det møkkete vannet i boks 1, så samles det jo fremdeles noe grums på bunnen av boksen og det må jo nødvendigvis bli med over i boks 2 når man heller alt over?

Hva er det jeg ikke har skjønt her?
Mona har vel en litt annen teknikk enn meg, men

Når de er knøttsmå bruker jeg en dråpeteller og suger opp en og en yngel. Når de har blitt større, så tømmer jeg først alt det vannet jeg kan (uten at yngelen blir med) over i en bøtte eller en annen boks. Så tømmer jeg resten av vannet i en håv som hviler oppi det vannet jeg allerede har tømt ut (vil bare ikke at yngel skal ligge i friluft og bli "skvist" av vannstrålen). Med alle ynglene i håven putter jeg de rett oppi den nye boksen med rent vann. De er kanskje i friluft i brøkdelen av et sekund, og jeg kan ikke relatere noen frafall til denne metoden

Mona tømmer ut så mye vann at det bare er igjen en skvett med yngelen i, før hun holder den gamle tanken oppi den nye, og bare vipper litt, slik at det friske vannet strømmer inn iden gamle. Ynglene svømmer ut selv uten at du må tømme ut alt i den gamle tanken. Jeg personlig får ikke helt kontroll på den teknikken :p

Bytte av tank skjer forresten daglig, rett før siste fóring hver kveld Dette gjelder naturligvis coryyngel
Jeg har brukt både den teknikken Elin H nevner at jeg gjør, og den hun selv beskriver (ved å tømme yngelen i en håv). Da renner jo rusket gjennom håven, men ikke yngelen.

Flytting med pipette gjør jeg bare hvis antallet yngel er..overkommelig Men det er en suveren metode, dersom antallet tillater det. Telle dem nøyaktig får man gjort også
Man må bare huske å klippe av tuppen på plastpipetten (hvis man bruker en slik) i takt med at yngelen blir større, ellers får de ikke plass i tuten på den etterhvert og blir litt skvisa istedet :p
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap