Stoor forskjell på størrelse på yngel

Jeg har meget stor størrelse forskjell på kampfiskyngel fra samme kull, den største er minst 3 ganger så lang og sikkert 10 ganger volum i forhold til den minste. De er ca 2mnd og ser frisk ut, selv om den minste er fryktelig liten. Hvor lenge kan de minste leve slik før de blir store, eller blir de ikke store?. De største har begynt å bli aggressive, så jeg må snart begynne å flytte hvis alle skal få leve. Jeg prøvde å ta bilder, men det er jo umulig, vente, vente, vente
Jeg har aldri hatt kampfiskyngel, men jeg ser det samme hos mange andre arter. Det er naturlig at yngel vokser i forskjellig fart. Å flytte de største gjør i hvert fall at de minste ikke må konkurrere med de store om mat. Det, samt at det da blir bedre plass til de som blir igjen kan kanskje hjelpe.

Jeg har noen sånne småttiser i alle kullene mine, så jeg tror det er ganske vanlig
Samme her, dette med veksthastighet og størrelse kan variere enormt innen et og samme kull. Ser det på både tetra og Corydoras
Leder
yngelen varierer i størrelse fordi den ene eller fler blir ''ledere'' og da eter di mest av maten til di andre, det er ikke bare med yngel det skjer men med mange sorter med stimfisk
Kan bare slenge meg på her og si at jeg opplever det samme med mine oppdrett, og da spesielt Palettciklidene. Her er det også en enorm forskjell på de største og de minste, minst 10 ganger i volum ja.

Man må jo huske på at i naturen, så er det jo den sterkestes rett, og de minste/svakeste i hvert kull ville sannsyligvis falt fra i naturen. Det er de beskyttende oppvekstforholdene vi gir til yngelkull som gjør at både svake og sterke individer vokser opp.
Takker for svar, jeg har prøvd i dagevis å fange stor og liten fisk på samme bilde, men det er umulig, her er et bilde av "litt stor" og "litt liten" på samme. De minste, som ikke er på bildet, er fremdeles "gjennomsiktlig".

Burde jeg hjelpe Darwin og myrde de minste? Har ikke lyst til det da....


Det hjelper å skille yngelen. Eg opplevde sjølv at den minste yngelen vokste mykje raskare når eg tok ut dei største.
Ingunn Johnsen
Det hjelper å skille yngelen. Eg opplevde sjølv at den minste yngelen vokste mykje raskare når eg tok ut dei største.

Ja, nå ser det ut til å være på tide, men tidligere har de ikke plaget hverandre, og alle har fått så mye mat de ville, noen spiste enormt, og andre ikke. Men nå må jeg skille de. (hjelp... har ikke nok plass)
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap