Cory - green lazer!

Hei!

Har nå fått skaffa meg 8 små Corydoras Green Lazer De går i 60-literskaret mitt med 4 siamesiske algespisere. Håper på å få til oppdrett av Coryen bare den blir kjønnsmoden, som er ca. et halvt til trekvart år til. Ønsker derfor å lære så mye som mulig innen den tid.

Kan jeg fortsette å ha de siamesiske algespiserene i samme karet for å holde alger og lignende, som muligens kan dukke opp ved innføring av flere nye fisk, nede? Eller går disse artene rett og slett ikke sammen? SAEne er ikke veldig store, har gått i karet i ca. 3 mnd nå tenker jeg uten foring fra min side. De var svært små da jeg kjøpte de. Coryene er nå ca. like lange som det ytterste leddet på pekefingeren

Hva burde jeg fore de? Har bare malletabletter og omnivore flakfor nå, funker det?

Hva slags medisiner bør jeg ha liggende klart?

Er disse egentlig en (meget vakker) form av Corydoras Aeneus?

Hvor ofte og hvor mye bør jeg mate de?

Vannbytter?
Hvor mye, hvor ofte og temp?

Håper noen kan hjelpe meg Dette er første Cory jeg har hatt, så det er bare å strømme på med tips.
Siden ingen av cory-ekspertene har svart deg enda kan jeg jo prøve å svare på noen av spørsmålene dine.

Saene blir for store til karet etterhvert og må nok omplasseres når de vokser litt til. Har ikke hatt slike selv så jeg vet ikke om det går greit eller ikke å ha de sammen. Alger dukker forresten ikke opp fordi fisk innføres i karet. Algesporer er det alltid i et akvarium og om det oppstår ustabile forhold (for mye overskuddsnæring og lys for eksempel) så vil algene blomstre enten du har innført nye fisk eller ikke.

Cory foretrekker bunntabletter av det slaget som lett løser seg opp og som ikke er rent vegetabilsk. Eksempel på greie tabletter for coryer er Tetra TabiMin og JBL NovoTab. Finnes mange andre også. Som oftest er det avbildet corydoras på boksen på de sortene som egner seg.

Bare tabletter blir riktignok litt kjedelig kost for de synes jeg så suppler gjerne med frossenfôr i tillegg. Røde mygglarver er alltid en suksess hos disse, men du kan gjerne prøve ut litt forskjellig. Jeg pleier å regne en kvart tablett av de store og en halv tablett av de små pr fisk pr døgn. De mates i kveldingen eller like etter at lyset har slukket.

Det finnes masse medisiner som kan være greit å ha liggende, men esha exit og esha 2000 er nesten et minimum synes jeg.

Om dette er en aeneus eller ikke er det litt diskusjoner om. Enn så lenge så regnes den som en aeneus, men forhåpentligvis vil den bli skillt ut derfra etterhvert.

Anbefalte vannbytter er rundt 30% ukentlig. Sjekk ut fiskebasen for anbefalt temperatur. Ønsker du å få de i lek etterhvert så kan det gjerne byttes mer vann og gjerne også noen grader kaldere vann enn de går i til vanlig.

Anbefaler deg å lese litt i denne tråden om du har god tid. Her ligger det enorme mengder informasjon om coryer og avl, også på denne arten
Takk for fyldig svar Tante Astrid

Han jeg kjøpte Coryene av, Birger A, var så snill og tilbydde å gi meg et brett frossne røde mygglarver slik at jeg hadde litt mat til de til jeg selv kommer til byen og får kjøpt noe. Det syntes jeg var kjempesnillt, og dro opp til han i kveld. Men gjett om jeg ble overraska! Birger hadde ikke bare nøyd seg med å være kjempesnill og gi meg et brett frossne røde mygglarver nei, han hadde også gjort klart en pose med meitemarkbits og en pose diskusbits! Og ikke nok med det. Han kom også med tre voksne Corydoras Metae! To hanner og ei hue! Jeg ble rett og slett helt målløs, og måtte støtte meg litt på benken som sto ved siden av. For noen flotte fisk! Så jeg får igjen bare si tusen takk Birger!

Alle Coryene, både Green Lazer og Metae, virker som trives godt nå, og ingen er noe særlig redde når jeg nærmer meg glasset. De stimer, spiser og koser seg virker det som

Så nå har jeg da:
- Omnivore flakfôr
- Store malletabletter
- Frossne mygglarver
- Meitemarkbits
- Diskusbits

Hvordan bør jeg fôre når jeg har disse forskjellige matkildene?
Fôr variert. Tilby gjerne forskjellig mat hver dag Det vil de sikkert sette pris på.

Om du ikke har andre glupske fisk i karet enn coryer så kan du gjerne gi de mat på dagtid til å begynne med. Da er det lettere å se om du gir riktig mengde og at de spiser opp alt innen kort tid. Fôr som blir liggende er ikke bra hverken for vannverdiene eller for fiskene som blir gående å rote i det.
Gjorde et relativt stort vannbytte nå med vann som hadde stått i bøtte over natta. Bytta vel mellom 30-40% av vannet. Det virka litt som om Coryene ble litt stressa akkurat da jeg holdt på, men med en gag jeg var ferdig og gikk og satte meg ved PCen suste de frem igjen og syntes å like nytt friskt vann Jeg har hatt oppi litt diskusbits, siden de ikke hadde fått mat siden i går kveld rundt 9, men de virker ikke ekstremt interessert. Kanskje de venter til diskusbitsa blir litt bløtere? Ville jo tro at Coryer liker Diskusbits siden de egentlig spiser mest kjøttbasert kost, akkurat som Diskus. Eller er de rett og slett mette?
De er sikkert litt stressa enda, bare gi dem ro og fred så spiser de nok
mona o
De er sikkert litt stressa enda, bare gi dem ro og fred så spiser de nok :)


Hvor lenge bør jeg la maten ligge der før jeg slamsuger det opp?
Kanskje litt frossne røde mygglarver får de litt mer i farta?`Eller bør jeg ventetil de har spist opp Diskusbitsa?
Sailfish
Kanskje litt frossne røde mygglarver får de litt mer i farta?`Eller bør jeg ventetil de har spist opp Diskusbitsa?


Du må ikke fôre mer når det fremdeles ligger mat på bunnen. Det er første bud; ikke la matrester ligge. De spiser ikke ubegrenset, vet du Det som de ikke spiser opp, må du fjerne ved slamsuging, og så må du minske mengden fôr til neste gang. Det at det ligger igjen mat betyr at du har gitt for mye, eller at de ikke liker maten.
Hvis det ligger mat igjen etter en time, vil de ikke ha det. Da må du fjerne det.


Hvor mye ga du egentlig av diskusbits? Har de smakt på det i det hele tatt?

Hvilken ph i vannet har du dem i forresten?
Jeg holder mine Green Lasere på ph 6.8 og temperatur 24-25°C.
Ca. halv fire la jeg meg helt stille i senga (akvariet står ved fotenden av senga) og kikket. Etter 10min-1 kvarter begynte først Green Lazerene å spise, og så plutselig Metaene etter ca. en halv time til 40 min. Nesten ikke Diskusbits igjen nå Nå stimer de små Green Lazerene og de store Metaene om hverandre

Og mona, PHen min ligger på 6,5 og karet har en temp på 24-25 grader celsius
Mesteparten av maten var spist opp nå da jeg kom hjem fra middag hos foreldrene mine, sugde ut resten av småsubbet nå. Tenker jeg venter å mate de til i morra. De er nok stupmette etter den porsjonen Diskusbits

Tenkte å tine en blokk frossne røde mygglarver i morra og se hvordan de reagerer

Takk for hjelpen dere!
Hmm, virker nesten som om det er malletablettene som forsvinner fortest av den maten jeg har prøvd til nå :o
Har prøvd alt jeg har og her er ei rangert liste over hva som virker som de er mest interesserte i:
1. Malletabletter
2. Frossne røde mygglarver
3. Meitemarkbits
4. Flakfôr
5. Diskusbits

Er det bare tilfeldigheter at malletablettene har forsvunnet fortest eller hva er det?

Hjelp!!!

Målte akkurat Ammonium og Nitritt, og forventa jo egentlig en liten økning pga. den store økningen i bio-load i karet, men jeg hadde jo ikke forventa så heftige resultater som jeg har fått!

Da SAEne var de eneste i karet og jeg ikke fôra i det hele tatt var Ammonium 0 og Nitritt 0. Nå, med 8 små Green Lazer og 3 voksne C. Metae, er Ammonium ca. 0,6 og Nitritt er ikke målbart! Dvs. over 1!:eek:

Skal gjøre et 30% vannbytte ca. kl. 16.30 (da har maten jeg ga de ligget en time, og det som ikke da er spist opp suger jeg opp med heverten). Gjør et 30% vannbytte til i kveld. Gjør vannbytte i dag i to omganger for at Coryene ikke skal få så temperatursjokk, siden jeg jo ikke da har mulighet til å varme vannet før byttet, i hvertfall ikke det første byttet.

Hva annet skal jeg gjøre?!
Du har mest sannsynlig matet for mye, kombinert med en mangedobling i avfallet pga de nye fiskene.
Ikke noe mer mat - og få den maten som ligger der ut nå. Forgiftning er langt værre enn å være litt sulten.

30-40% vannbytte daglig, kanskje to ganger daglig om nitritten ikke går ned kjapt, og ingen mat før både ammoniakk og nitritt er under kontroll.
Ok, men hvor fort bør jeg forvente at nitritt og ammoniakk går ned om jeg bytter 30-40% to ganger daglig? Hvor lenge kan Cory gå uten mat før det begynner å bli risikabelt? Og når du skriver at jeg skal få ut den maten som ligger der nå, så er det vel det synlige avfallet? For det fjernet jeg ved vannbyttet jeg hadde nå kl. 16.30.
Er dette en krisesituasjon, eller skal det gå greit om jeg er flink til å bytte vann?

ElinH
Du har mest sannsynlig matet for mye, kombinert med en mangedobling i avfallet pga de nye fiskene. Ikke noe mer mat - og få den maten som ligger der ut nå. Forgiftning er langt værre enn å være litt sulten. 30-40% vannbytte daglig, kanskje to ganger daglig om nitritten ikke går ned kjapt, og ingen mat før både ammoniakk og nitritt er under kontroll.
Over 1 i nitritt er kritisk. Etter en supertabbe (jeg aldri kommer til å gjøre igjen!) fikk jeg samme resultat i et kar der jeg hadde 11 uker gamle ynge. Utrolig nok klarte alle seg, men jeg flyttet de til et annet akvarium umiddelbart.

Hvor lang tid aner jeg rett og slett ikke... har aldri hatt nitritt med fisk i karet og måttet bytte vann for å få det ned igjen. Jeg flyttet jo mine, tok et 90% vannbytte og det var det (filteret mitt var innkjørt men hadde gått tett grunnet min dumhet).

Coryene klarer seg i dagesvis, minst en uke uten mat uten at det er noe problem. Når nitritt og ammoniakk er på 0 igjen må du starte forsiktig med fóring. Hva slags malletabletter har du? Er de på størrelse med novotab eller tabis kan du fint regne 4 fisk per tablett en gang daglig. Det holder Men ikke før vannverdiene er bra!

Mente det synlige avfallet ja, la ikke merke til at tråden var skrevet for en stund siden før etter at jeg hadde postet :p Men sånn til en annen gang... måler du over 1 i nitritt venter du ikke så fisken kan spise ferdig før du bytter vann. 1 i nitritt krever vannbytte med en gang, og maten fjernes fortere enn svint
Ok, nå er enda et vannbytte gjennomført og ei ny 20-litersbøtte er satt til oppvarming med varmekolbe til i morgen tidlig før skolen
Har planlagt å gjøre tre vannbytter på 20 liter hver i morra; 1 om morran før skolen, 1 når jeg kommer hjem fra skolen og 1 på kvelden.
Da burde det vel begynne å hjelpe?

Kan råtnende planter også øke ammoniak og nitritt? I så tilfelle, i hvilken grad? Har nemlig en rimelig stor dott javamose som holder på å visne pga. mangel på riktig lys (skal kjøpe lysstoffarmatur strax, OBS! har også lagt ut en annonse om det i rubrikkdelen, om det er noen som kunne tenke seg å bytte ut T8-armaturet sitt).
Her er en videosnutt jeg tok med det digitale kompaktkameraet:
Tom-Andrés Corydoras Green Lazers
Så ser dere åssen det ser ut i karet mitt og kanskje har dere noen forslag på endringer?
Etter tre dager med tre vannbytter hver dag er nå Ammoniakk 0 og Nitritt 0-1 (0,75?). Bør jeg begynne å fôre nå, eller burde jeg vente litt til? Hvis ja, hvor mye?

Mvh,
Tom-André
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap