Platy-yngel? jeg er helt fersk, hjeeelp..!

har 3 platyhunner og en hanne, sammen med to gullfisker og en algespiser. alle tre hunnene er gravide, den ene var gravid da jeg fikk dem i romjulen, og ynglet en gang på nyåret. har masse planter med tette,små blad, men yngelet ble selfølgelig spist av gullfiskene alikevell.. de siste småttisene jeg så var ca 3mmlange, er de gamle da? har yngelen overhode noen sjangs på å vokse opp i samme akvarium som gullfisk? hvordan kan jeg legge til rette for at de klarer seg, helst uten å bruke sånne fødekasser? hvordan ser jeg på hunnene om fødselen nermer seg? en av de har fått en sort flekk bak under magen, har det noe med det å gjøre?
I fiskeverdenen så hersker regelen om at passer det i munnen så er det mat. Av og til utvidet til å bli, greier jeg å rive det i biter så det passer i munnen så er det mat. I tillegg så regnes gullfisk som en av de mer glupske fiskene når det gjelder slike godbiter så jeg er redd for at det kan bli vanskelig for en platyyngel å vokse opp i et kar med slike. Ellers så er masser av tett plantevekst en god regel når det gjelder yngel, men sammen med gullfisk så vet jeg ikke om det hjelper en gang :b

Har du vurdert å sette opp et lite yngelkar? Det behøver ikke å bli så dyrt. Et slikt lite filter (må modifiseres for å bli yngelsikkert) eller lignende og et billig lite plastakvarium skulle fungere helt fint til fiskene blir store nok til ikke å bli mat. Filteret må normalt stå i 4-5 uker før det er klart for fisk, men om du kickstarter det med gørr fra det innkjørte filteret og tester for nitritt jevnlig så kan du flytte over yngelen med en gang. Når du ikke har yngel i karet så kan du la det gå noen snegler der slik at filteret har litt avfall å jobbe med og dermed hele tiden er klart til neste kull yngel.
går det an å ta vann fra det karet jeg har når jeg skifter vann å ta oppi det nye? tror den ene kommer til å føde snart, står bare i ett hjørne å sturer.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap