Sterbaiegg i yngelkar

kjøpte meg en leksgruppe corydoras sterbai for snart 2 uker siden, disse fant seg fort tilrette i et 150l kar, de låg egg på torsdag og jeg tok eggene oppi et yngelkar som flyter oppi karet. I går klekket noen av eggene og det svømmer rundt et par mini sterbai i yngelkaret. Men hvordan gjøre reint oppi der med disse småtassene som er meget vanskelig å få øye på?
Eg har lest div. artikler her inne med hvordan gjøre det med plastbokser og lignende, men jeg har ikke det tilgjengelig akkurat nå, tenkte å kjøpe et par av disse på webzoo.
Er det noen som har erfaring med å drette disse i et yngelkar?
Takker for svar.
Hei og gratulere med levende sterbai yngel i boksen din. Regner med at det er mulig å få gjennomstørming i denne boksen din. Når jeg flytter over Ancistrus eggene mine i flytende yngelboks så pleier jeg å sette boksen slik at det blir gjennomstrømning. I tillegg har jeg en luftestein i bånn av boksen sånn at det blir sirkulasjon. Eller kan du vel holde tilnærmet vanlig vannbytte i karet ditt så vil du jo tilføre nytt vann. NB pass på å ikke fore for tidlig
takker for det.
men hva gjør man med rusket som samler seg i yngelkaret, leste at yngelen var ganske umfyntlig til drit og slik med tanke på bakterier og lignende?
bør man ikke da rengjøre disse yngelkarene?
Det burdejo ikke være noe særlig med "drit" som fester seg i yngelkaret ditt som flyter rundt om du bare sørger for at det er en viss sirkulasjon der. Og om jeg ikke har helt feil så er det vel åpent for sirkulasjon på begge kortsider. Om du setter utløpet på pumpa eller noe annet uten alt for stor trøkk så burde det sørge for at det holder det OK renslig i yngelkaret ditt. Vet flere som fostrer opp nyklekket yngel sånn.
kjørte i gang luftpumpen, det hjalp på det.
Er det når eggene blir hvite de myggler? Ser det er begynt å komme noen tråer på eggene som ikke er klekket, de er fortsatt mørke. Det kan kansje være drit som er kommet på de.
Hvite egg er ubefruktede ja, og bør fjernes så ikke mugg sprer seg til friske egg.

Jeg har ikke prøvd metoden med yngelkar, jeg er livredd bakteriebelegg så den metoden ligger ikke helt for meg

Corydoras yngel er svært følsomme for bakteriebelegg. Det er dette glatte slimlaget du kan kjenne om du drar fingeren langs bunn. Du bør hvert fall sjekke om du får sånt i yngelkassen, for da må du foreta deg et eller annet.

Du kan godt bestille en slik plastikktank nå, men du trenger den ikke nå i begynnelsen. Vil du være på den sikre siden kan du flytte dem til en tom isboks, mateske eller hva som helst. En bolle går bra det også. Husk luftestein, det må de ha.

Pga bakteriebelegget må boksen vaskes (skures med en ren bit filtervatt for eksempel) daglig i varmt vann. 100% vannbytte med vann som har like vannverdier og dønn lik temperatur (så lite som 2 grader forskjell kan drepe de).

Ligger massevis av info om å få coryyngel til å vokse opp om du søker litt

Skal du unngå slik nitidig renhold må du nok satse på et kar med sandbunn. Er det sand blir det ikke samme problemer med bakteriebelegg.

Men som sagt - jeg aner ikke hvordan det fungerer å ha de i yngelkar. Er dog redd for at de kan svømme ut gjennom sprekkene når plommesekken er brukt opp. Da blir de mye smalere og det er ikke store sprekken som skal til før de kommer seg ut. Yngelkar er jo laget for levendefødere som er adskillig større når de fødes

Gratulerer forresten!!
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap