Yngel uten asyl!

Hei, har satt opp en 125l med blikk på sør amerika. På lørdag kjøpte jeg meg 2 nøkkelhullciklider som fant seg til rette. Før lørdag var det skjørte tetra og melon barber oppi (tømte karet før jeg ga de bort) Men i dag fant jeg noe jeg ikke forventet, 2 bitte små yngler. Trodde først det var noe slags krepse dyr, men når jeg so nærmere so jeg at det var 2 bittesmå fisker. De svømmer "hakkete" som ciklidene mine så jeg tror det er samme art, men mine er ikke kjønnsmodne. Burde jeg prøve å ta vare på disse? nå beiter de rundt på alger og ciklidene bryr seg ikke om dem.
Er nok neppe ciklide yngel du har, da det tar generelt 3-5 dager for ciklide egg å klekke og deretter 3 dager før de blir svømmedyktige. Eneste måten det kan være ciklide yngel, er at du har fått dem med fra i butikken.

Men holder faktisk en knapp på at det kan være yngel av skjørtetetra.
Tviler sterkt på at det er skjørte tetra. Men den MÅ ha kommet fra butikken siden mine ikke er modne. Uansett er dette noe å prøve å oppfore?
Skulle gjerne lastet opp noen bilder, men de er altfor små
Kan fort være skjørtetetra, da det faktisk ikke er så vanskelige å få yngel på dem om man legger opp til det. Men du får nesten bare fore dem opp og se hva det blir til slutt
De spiser litt på alger, men skal jeg fore dem med den minste yngel maten jeg får tak i?
Ja eller nyklekket artemia, men er mye styr å fikse det for to fisk du ikke vet hva er da
Det hender seg at det dukker opp yngel i butikkakvariene så det kan jo være at det har blitt med noen sånne med de nyinnkjøpte fiskene. Ikke godt å si hva som kan dukke opp da så det kunne kanskje vært morro å fôre de opp for å se.

Det vanligste er vel yngel av levendefødere, men i min lokale butikk har jeg det siste året også sett gullfiskyngel og scalareyngel. De har ikke så stor sjanse til å overleve i butikken dessverre.

Skulle dine mysterieyngel overleve så går det vel greit å selge eller gi de bort om det er en art som ikke er velkommen permanent hos deg.
Begynner ikke noe oppforings kar nå. Den ene vet jeg ikke hvor er, men den andre farter rundt på bunn av karet. Ciklidene har nok med å erte hverandre.
Takker for svar!
PS: de eneste fiskene som var i karet i butikken var rosen tetra eller noe lignene og noen nøkkelhull ciklider.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap