Spm. angående sverddrage yngler..

Jeg har fått et kull med yngler av type sverddrage hellerii.
De er oransje med svarte finner..

problemet er at da jeg besøkte personen jeg fikk fiskene
av, så viste det seg at foreldrene var heloransje, og hadde
ikke svarte pupiller, men rød...

Hvordan kan det ha seg at ynglene har helt annerledes trekk
enn sine foreldre?
Fargene til besteforeldregenerasjon og oldeforeldregenerasjon og enda lenger bak kan dukke opp når avkom med samme bakgrunn parres med hverandre. Da kan altså farger fra generasjonene før dukke opp igjen. Slike skjulte gen kalles ofte for vikende eller recessive og må bæres av begge foreldrene for at de skal komme til uttrykk i avkommet.

Levendefødere har vært avlet i mange forskjellige farger så det er nesten utrolig hva som kan dukke opp. Jeg hadde en sort- og sølvfarget hannguppy med mønstret hale (øverst) som ble parret med en oransjehalet hunnguppy (midten). Hunnene etter parringen ble lik faren, mens hannene endre opp som den som er på nederste bildet.
Hvet du når Svarddrager parer? Jeg har en hann og 2 hunner, men hvordan får du dem til å pare vis du vet hvordan?.......
Det gjør de i ett sett, helt av seg selv! Ihverfall så lenge boforholdene er bra
Takk for svaret
D eneste jeg er litt redd for er at de hele veien må opp å hentenluft innimellom vet du hvordan jeg kan hjelpe de med åmfå mere oksygen i vannet?
Hjelper planter????
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap