Ett yngel, eller bare en liten bortkommer?

Jeg har 3 platy-hunner, en platy-han og en kampfisk som er hann.
Så har det seg slik at når jeg skulle fjerne noen krill som min mor hadde overmatet dem med i morges, så jeg er biiitteliten krabat nedi vannet.
Den er gråaktig og ligner litt på en slags reke-ting.
Den er så liten som noen milimeter eller noe sånt tror jeg... Er helt merkelig at dette noen gang kunne blitt en platy...
Jeg puttet den oppi ei fødekasse som nå flyter nedi akvariet.

Nå sier jeg, hva i all verden?
Kan dette være _ett_ yngel, eller kan dette være et dyr som har fulgt med ei plante eller no lignende? Et egg fra dyrebutikken f.eks.
Det er jo unger ei uke siden jeg putta fiskene oppi for første gang, så det kunne jo vært det...
Men jeg leste litt om platy-fødsler osv, og at en gravid hun kan være veldig asosial osv.
Dette hadde jeg et "problem" med når det gjelder den ene gule platyhunnen min.
Hun var bare ved varmekolben nesten konstant, spsite ca ikke, og var bare for seg selv. Men jeg syntes ikke hun så noe større ut enn de andre, jeg vet ikke... La ikke velig mye merke til dette.
Men nå er hun plutselig aktiv igjen! Nå er hun mer med de andre...
Kan det være at hun har fått yngel og spist de andre ungene? Så har en eller flere overlevd? Jeg fant bare en, men kanskje det er flere nedi der...

Hvis dette er yngel: Hva søren gjør jeg nå? :O Er helt fersk med akvarier, blir satt ut om dette er yngel. Kommer den til å greie seg alene? Skal jeg bare ha den oppi fødekassa, men hvor lenge? Er litt rart om jeg må skaffe meg et helt akvarium til for EN pitteliten fisk... Skal jeg mate den? Kommer den til å dø av ensomhet?

Hjelp!
Plussmedlem
Hva i alle dager er en "bortkommer" lurer nå jeg på...

Hvis du ikke kan se at det er et fiskeyngel fra en levendeføder så er det nok ikke det.
Det burde da sett ut som en fisk i miniatyr.
Loomis
Hva i alle dager er en "bortkommer" lurer nå jeg på... ;) Hvis du ikke kan se at det er et fiskeyngel fra en levendeføder så er det nok ikke det. Det burde da sett ut som en fisk i miniatyr.

Mener sånn, om det f.eks hadde vært et egg fra en annen fisk fra butikken eller noe, som havna i en av plantene... Men vet ikke jeg :/
Den er bitteliten, har fiskeform,er sånn grågjennomsaktig med svarte prikker...
Har hørt om folk som har fått yngel fra egg som har fulgt med plantene. Høres for liten ut til å være platyyngel hvertfall.

Med mindre du har noe veldig smått yngelfor på lager eller karet er veldig godt innkjørt, vil den nok ikke overlever særlig lenge. Når de er så små må de ha spesialfor.
Nå har jeg puttet den oppi en tilfeldig bolle med litt størrelse på. puttet ny grus oppi (ja, jeg har vasket den), ei plante og en sten. Så tok jeg vann fra akvariet oppi bolla og putta fisken nedi. Jeg har sett på noen filmer på youtube og lignende, og egentlig ligner det en helt nyfødt platy. Om den overlever har jeg min lille tvil på, men tok en sjanse. Tenkte den kanskje fikk det litt bedre oppi der enn i fødekaret... Men hva med temperaturer osv? vil ikke dette bli feil i forhold til akvariets?
sannsynligheten for at det er platy yngel er jo ganske stor da siden du har hunner og han gående sammen og hunnene kan lagre sperm opptil flere gangers befruktning.
jeg har selv masse yngel av platy og guppy og de bor i sammen med de store,har masse mose,flyteplanter og andre ting de kan gjemme seg i,har hatt akvarium siden sept og har gitt bort ca 200 små fisk og har mange enda,jeg knuser kun vanlig for til det er bare sand og forer de to ganger om dagen sammen med de andre.
det kan jo godt være flere nede i der da men de er ikke alltid så lette å få øye på da de er ganske små,du finner dem nok etterhvert men hvis du har kjøpt deg platy burde du heller investere i noen planter og ting som de små kan gjemme seg i så slipper du å fange de hele tiden.(noe som ikke er så lett)
Situasjonen er nok bekreftet i dag.
En time eller to etter at jeg satte stakkaren i den nye bolla så jeg en lik skapning i akvariet. Jeg fisket den opp, puttet den nedi bolla, og så fant jeg en til. Dette er nok yngel fra en av platyne ja
Har reddet rundt 7-8 stykker, så nå er den første lille i hvertfall ikke ensom :P
Hvis du skal ha den i bollen er det lurt å investere i en luftpumpe med luftestein - og bytte vann hver dag

Hvis ikke kan du jo bare slippe dem tilbake i akvariet og satse på at noen ikke blir spist.

Overtok et akvarium da jeg bodde i USA for mange år siden. Hadde absolutt null peiling. I akvariet var det en stein og en liten plastplante - det var alt.

Da jeg overtok det var det to platy. Da jeg skulle reise hjem ti måneder senere var det over tredve Måtte selge dem til dyrebutikken så ikke de som fikk karet etter meg skulle få altfor mye fisk å handskes med.

Formerte seg som kaniner - verre enn kaniner faktisk.
Det med luftpumpa har jeg merket meg. Og vet ikke hvor mange jeg har, pga grusen. Tror jeg skal fjerne grusen... Er masse guff nedi der nå >:
Gjør det noe om det ikke er grus nedi bolla? Kan jo beholde steinen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap