Ballongmolly - abort?

Skrev om dette i går, men tror tråden ble slettet da jeg hadde postet den feil. Beklager det

Hadde en ballongmolly som var gravid og jeg ventet fødsel den nærmeste tida. Den har vært frisk og pigg.. men plutselig oppdaget jeg at den lå på bunn under ett blad med buken i været. Dunka forsiktig i glasset og da prøvde den å svømme men den endte alltid opp-ned. Få minutter etterpå var den død.

Av nyskjerrighet åpnet jeg den opp for å se om den faktisk var gravid og ikke bare svulmet opp av sykdom ?? Men inni den var det det jeg bare kan beskrive som en slimete gugge med små sorte prikker som muligens skulle vært yngel + en veldig STOR yngel. den var mye større en yngelen den hadde sist den fødte.

Kan det rett og slett være at den ble for stor til at ballongmollyen klarte å føde, eller har jeg noe lumsk sykdom på gang. Vannverdiene ( ph, gh, nitritt er fine og alle andre fisker ser fornøyde ut )

PS. Har en blå platy som jeg tror skal føde ganske snart. Forhåpentligvis går det bedre

Ett siste spørsmål til slutt. Stemmer det at ballongmolly er mutasjon og at de egentlig ikke har det så bra med kroppsformen sin?? I så fall blir det ikke nye.
Inaktiv bruker
Ballongmolly er en oppdretts versjon, noe ala slørhaler hos gullfisk. Disse blir som regel ansett som syke av andre fisk og risikerer å bli angrepet eller drept.
Siden disse er framavlet slik som de er, det kan det godt hende det er årsaken til barselsdøden?
Ryggraden til ballongmolly er deformert og gjør at de sliter ikke bare med svømming men da oxo med fødsler etc. Hvis du ser en vanlig molly ved siden av en ballongmolly, vil du se at den vanlige mollyen har en ryggrad som er svakt buet, mens en ballong da har en ryggrad som går nesten rett opp (fra hodet og bakover)
Hvordan ville du klart deg om din ryggrad hadde vært så deformert??
Det er det samme med papegøyefiskene.

Veldig godt å høre at du ikke vil skaffe flere slike fisk nå som du vet hva som "feiler" dem.

Selv har jeg alltid syntes mange fisk svømmer helt fint, selv om de er såkalte "ballonger" osv, helt til jeg leste dette med ryggraden, da kan man si det gikk et lys opp for meg. Anatomien til en fisk er lagt opp til svømming, tenk deg å svømme med beina høyere enn hodet!!
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap