Mange yngler på en gang...

Første post på dette forumet, men en gang må være den første :P
Jeg hadde for en tid tilbake mange kar igang, men av forskjellige grunner ble alle (bortsett fra ett) tatt ned og lagret. For et par måneder siden fikk jeg lyst til å starte litt opp igjen, siden jeg har tiden til det og fordi det er utrolig givende.

Jeg har hele tiden hatt det ene karet igang og i det har det vært en enslig Jack Dempsey hanne, siden maken hans tok kvelden av ukjent grunn.
Har aldri tenkt på å prøve en ny make, siden jeg hadde fått det for meg at de parrer seg for livet.

Gikk over diverse fora online en kveld og fant en annonse for Jack Dempsey, ikke så langt fra der jeg bor. Bestemte meg sånn plutselig for at jeg skulle prøve, og en ukes tid senere satt jeg i bilen på vei hjem med en ny beboer.

Hun ble satt inn og de så ut til å trives (i hvertfall ingen tegn til mistrivelse).
Har aldri prøvd på oppdrett av noen art, men hadde lyst til å prøve Danio Rerio som jeg har i selskapskaret mitt nå.

Ganske nøyaktig én uke etter at paret ble introdusert, finner jeg til min store overraskelse frittsvømmende yngel. Jeg har ikke sett at det var egg der en gang...

Det ble litt kjapp tenking og research, da jeg ikke hadde planlagt noe som helst men allikevel ville prøve å få opp noen yngel. Det var et stort kull (som jeg har lest er vanlig) og jeg hadde et håp om kanskje å få et par-tre til til å overleve.

Idag er det tre uker siden de var frittsvømmende, og jeg hadde de over i nytt og større kar idag. Har ikke kjangs til å telle de, men jeg vil tippe det er mellom 40 og 60 stykker oppi der .

Som om ikke det var nok, har nå mor og far funnet det for godt å starte igjen. Det er nå et ukjent antall wigglers i karet og mor vifter som bare det. Tror ikke jeg kommer til å satse på dette kullet da jeg ikke har plass til mer sånn som det er. Naturen får gå sin gang, selv om det skriker i hjertet å ikke gjøre noe.

I selskapskaret mitt som har guppyer, rerio (sebrafisk) palettciklider går det nå et kull med paletter sammen med mor og far. Har ikke kjangs til å telle disse heller, men tipper det er rundt 20 og 30 småtroll.

Rekene mine (kirsebær) som går i en 30 liter sammen med 2 små ancistrus, yngler som bare det og jeg har ikke telling på antall kull oppi der. Små krek som suser forbi glasset og slapper av på rot/planter. Inni javamosen ser jeg mye bevegelse og det er herlig å vite at de trives.

Jaja, dette ble mye lenger enn jeg hadde tenkt men men.
Nå er det bare å håpe at småtrollene vokser opp og at de etter hvert finner seg nye hjem. Så er det vel videre til å prøve oppdrett på litt vanskeligere arter om muligheten byr seg.

*Going back to check on the young ones, and reading them their bedtime stories*
Velkommen til forumet og gratulerer med alle småfiskene! Det er tydeligvis god stemning i karene dine. Du må oppdatere etterhvert så vi får høre hvordan det går med alle sammen
Gratla
dette har eg mye yngel på å dete e et marerit å selga å det e goe foreldre fuste kul tokk moren i munen er dete normalt?? har tre stapfule kar på dise :P vis du bare lar par gå me yngele så ken eg garantera at de klare det vis det selskaps fisk det går i men vis det e ciklide så e det takk å farvel til kule :P
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap