Yngelkar (mange spm om oppstart/ oppsett)

Har fått 4 søte, små platy yngel, som foreløpig går i en glassbolle. I dag kjøpte jeg et Resun DM-320 som er 22 liter. Butikken solgte det uten pumpe ettersom den som opprinnelig følger med pakka er for dårlig. Greit for meg, for jeg har allerede bestilt en Eheim Airball 2206 fra Webzoo nettopp med tanke på et fremtidig yngelkar.


Så til alle spørsmålene:

* Mannen i butikken anbefalte en stoffpose utenpå pumpa, for å unngå at yngelen går inn i filteret. Hva tror dere? Kjøpte posen, så det er kanskje verdt et forsøk?

* Har også en helt varmepumpe liggende, som jeg lurer på om jeg kan bruke: en Tetratec HT50. Det står at den er beregnet for 25-60 liter, men det går vel bra i et 22 liters akvarium, også?

* Hvilken temperatur bør jeg stille inn på? 25-26 grader? Foreløpig har vi bare guppy, platy og eplesnegler (pluss en singel antennemalle) som kan få yngel.

* Har vaska akvariumet, vaska og lagt et tynt lag med elvegrus i bunn. Så er det vannet... Får vel ikke pumpa før torsdag eller fredag. Bør jeg vente med å fylle vann i akvariet?

* Så det evige spm - hvordan få god vannkvalitet raskest mulig? Jeg har en liten flaske med Safe Start, så det skader kanskje ikke? Og så har jeg Sera aquatan water conditioner. Om jeg tar i vannet i dag, bør jeg da putte disse oppi med en gang, eller vente på pumpa?

* Og når skal jeg overføre yngelen? I dag, når jeg har fått pumpa eller etter x antall uker når nitritt-toppen er over? Nå er de jo bare i en bolle uten lufting, så det blir å velge det beste av to "onder"...


Tusen takk for svar! Det ble visst mange spørsmål!


Hanne S.
* usikker på om innlegget skulle her eller under Nybegynner *
Jeg har også platy, og jeg lar bare yngelen gå sammen med de voksne. Det er ganske mange som overlever. Har endel javamose som de liker å gjemme seg i. Men de svømmer mye ute blandt de voksne uten at de bryr seg noe særlig.

Angående yngelkaret ditt, så blir jo det beste dersom du tar noe brukt filter fra hovedkaret og putter i den nye pumpen. Da er det bare til å putte i yngelen med en gang. Har du derimot ikke noe filter du kan ta av, så bør du skifte vann ganske ofte.

Jeg ville flyttet yngelen med en gang du får pumpen. Varmekolben kan du bruke, men den må muligens stå litt på skrå Temperaturen kan du la ligge på det samme som i hovedkaret ditt. Har selv 24-25 grader hos platyene.

Den posen du kjøpte skader jo ikke å bruke. Det kan feste seg litt rusk i den og den kan tette seg til, men det er jo bare å fjerne.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap