Trenger hjelp/råd til cherrybarbe-oppdrett

Kjøpte en hann for noen dager siden til en hunn jeg hadde fra før av. Den har fått veldig stor buk som jeg tenkte kanskje kunne være egg i.
Satt den store hunnen og hannen i et 12 liters kar med mye jawamose i og temperatur rundt 25 grader. De har vært der i over et døgn nå, og hunnen er fortsatt like stor i buken.
Har også en annen hunn som er litt mindre, skal jeg sette hun inn også?
Hvor lang tid tar det før hunnen "slipper" eggene?

[External Image]
Lille Havfruen
Hvor lang tid tar det før hunnen "slipper" eggene?


Tiden det tar, er tiden det tar Det er vanskelig "å bestille" en egglegging. Det er jo ikke garantert at hun legger egg i det hele tatt da. Selv om denne hunnen definitivt så moden ut, så må jo hannen også være i kondisjon til å ville leke.
Det må gjerne legges til rette for det i forkant, i form av ekstra god fôring en periode (ikke kjedelige flakfôr!) med f.eks. en del insektføde i form av frossentfôr o.l.
Tror du bare må ta tiden til hjelp Mine leker i dag, hele hurven ser det ut til. Og jeg har ikke gjort noe som helst for at de skulle leke.

Vel.. de har fått nyklekket artemia hver dag (overskudd fra da jeg fórer yngel), og i går var det 30% vannbytte på plakaten. Mulig det er levendefór sammen med vannbytte som fikk de i gang, men det var isåfall ikke med mening fra min side.

Tydelig at disse er ganske enkle å få i lek Jeg har 1 stykk, omtrent 50/50 hanner og hunner tror jeg (ser jo aldri alle samtidig så jeg får telt).
Takker for svar!
Pleier å mate med røde mygglarver og frossen artemia. De spiste ikke noe særlig i lillekaret. Har satt dem tilbake inn til 180 literen, så får det gå som det går.
Får heller vente til jeg skal sette opp 128 literen, med bl.a mose i, og der kommer det til å være mindre fisk og fredelige fisk enn i 180 literen, kanskje da jeg får hellet med meg en gang
legger ofte merke til en forskjell mellom de som strever med å få det til og de som ikke gjør noenting men likevel får det til -
stimfisker liker å være flere! gjerne en hel gruppe. og da kommer gjerne eggene også.
ElinH
Tror du bare må ta tiden til hjelp :) Mine leker i dag, hele hurven ser det ut til. Og jeg har ikke gjort noe som helst for at de skulle leke.

Heldig du er
Hvor mange sånn ca. har du?

Jeg har 10 stykker, men kjønnsfordelingen er jeg usikker på. Tenkte ikke på å sjekke det mens de enda var i posen. Jeg tror det er 5+5

Heldig og heldig.. mest flaks, jeg hadde jo ikke bedt om det

Men, det viser jo bare at det kan skje når som helst, også hos deg! God, variert mat (mine går av hengslene når mygglarver er på menyen!) og gode vannbytter så er de plutselig i gang.

Det jeg kan si, er at det er ikke tvil når de begynner å leke. Maken til opphisset svømming og spinning rundt planteblad har jeg sjeldent sett hos en stimfisk. Dessuten fikk alle hunnene det lille "eggleggingsrøret". Dvs at du ved gattåpningen hos hunnen kan se en bitteliten hvit "tapp" som stikker ut, og det ser ut som om åpningen har åpnet seg "mer enn normalt". Vrient å forklare, men du skjønner det med en gang om du ser der.

Synes ikke mine ble så veldig mye slankere, men det var ikke tvil om hva som foregikk Så det er nok enklest å se på oppførsel og endringen i gattåpningen, enn å bruke hunnens magemål som indikasjon
Jeg har filamentbarber som leker jevnlig
De styrer det selv, men om jeg vil samle opp eggene, så skiller jeg hunner og hannner i et døgn eller to. Setter dem sammen i et akvarium om kvelden og lar de stå uten lys til neste morgen. Om jeg slår på lyset samtidig som sola skinner inn i karet så leker de garantert (hos meg, i alle fall). Ingen tvil om hva som står på, fisk på speed!
Kondisjon hos begge kjønn er som tidligere nevnt viktig, bruk mygglarver e.l. Mine er tydlig glad i grønt også, de gnager plantene til rota, så tilskudd av agurk/squash/rosenkål er sikkert ikke dumt. Men merk at dette er en annen barbe enn du har!
Etter lek fjerner jeg foreldrene fra karet med en gang ellers spiser de opp eggene.

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Kim F
Reklame for plussmedlemskap