Kampfisk unger

Jeg skrev tidligere om mine aktive kampfisker som begynte å yngle etter bare et par dager i karet.
Jeg valgte å gå mot strømmen av informasjon. Og lot både han være i karet hele tiden.. Hun tok jeg bare opp for en ukes tid.
For sikerhetsskyld fikk jeg fanget et par yngel opp i et yngelkar.
Men her en dag oppdaget jeg en ny fisk.. en liten flott kampfisk på 1-1,3 cm. Jubel i stua!!

Nå har jeg 3 stk svømmende rundt med de andre fiskene.. Og vil gjerne høre deres mening om jeg burde skille de nå eller bare la de være oppi lenger. Ser ut som 2 av de er hanner i hvert fall.

hvis jeg må ta de ut.. hva kan jeg ha de i?? med tanke på temperatur og luft? Når er det trygt å gi de vekk til nye eiere??
ser denne kom opp 2 ganger.. var ikke meningen.. hmmm.. Sorry
Les artikkelen Keeping the father with fry method på betty splendens.

Hvis du begynner å flytte på fiskene raserer du hierarkiet, så hvis du ønsker å forsøke å holde de samlet bør de forbli samlet. Gjenforeninger blir ofte krøll.
Takk for påminnelsen.. hadde jo lest denne før..
Men når er det anbefalt å ta de små ut for å salg eller gi de vekk..??
Det avhenger jo av om kullet skal bli gåend med pappaen eller ikke.
Hvis du leser oppfølgingsartikelen, er det i teorien ikke nødvendig å ta de ut, men diverse skriverier, Sveins sider om kampfiskoppdrett er must, sier etter 2-3mdr. Og når du begynner å ta ut individer husk på hierarkiet, og ikke ta ut de største og fineste fiskene først, uten at du vil at de som er igjen skal begynne å slåss om topplasseringen,
Har du ikke bilde av de små? Hadde vært koselig å se
ja bilde hadde vært koselig, har ikke sett kampfiskbebier før
skal se hva jeg klarer å få til i morgen... 2 av de ligner faren og den minste ser albino ut... Hadde jo vært sabla kult hvis jeg fikk en albino hann
Ekte albinoer er ekstremt sjeldne. Mye mer sannsynlig at det er en hvit fisk. Hvite fisker har mørke øyne, mens ekte albinoer har røde øyne.
ok.. mørke øyner på denne.. men kul er den nå i alle fall
har selv 2 kull nå. Det siste kullet ble frittsvømmende i går, jeg vurderer å la faren gå sammen med ynglene en stund. Spent på hvordan det går, har tatt ham ut når de ble frittsvømmende tidligere.
Så morro!!

Min erfaring så langt er at det ikke er noe problem å la faren være i vannet hele tiden. Men må regne med en del som yngel som "forvinner"
Har jo 3 små nå, av en hel haug med yngel, men de ser ut til å gå overaskene bra sammen. Jeg har latt mora være i vannet hele veien og.

Men noen har poengtert tidligere at hvis du først tar ut faren, kan det bli problematisk å sette han inn igjen senere

Men lykke til.

Jeg mente at ved tidligere parringer har jeg fjernet hannen fra ynglene. Å reintrodusere ham etter å først ha fjernet ham kan vel ikke bli noe annet enn selvprodusert levendefor?
Interessant at dere eksperimenterer med å la yngel gå med foreldrene. Jeg leste noen artikler om dette etter at jeg hadde tatt ut hannen på det siste kullet mitt.
Jeg har med andre ord ingen erfaringer, men er veldig interessert i å høre hvordan det går.
En teori går ut på at hannen vil ta unna yngel i forhold til arealet, så i et lite kar er det ikke sikkert det blir så veldig mange yngel som vokser opp.
Det hadde vært morsomt å testet dette med ett par i et 80cm-kar eller større, men jeg har mest fokus på å drive mer med andre bettaer og har dessverre ikke en ledig 80-liter til denslags.
hehe vet ikke om det kan kalles eksperimentering, har bare ett akvaruim tilgjengelig og ikke så mange muligheter til å ta ut noen fisker. Så når jeg kom over den artikkelen som handler om å la hannen være delaktig hele tiden.. Fant jeg ut at det ikke var noe å stresse med.
Har 130Liters..(med nok av gjemmeplasser) Virker som det er stor nok plass til de alle.
Det blir også sagt at yngel som er oppvokst sammen med "faren", vil bli gode fedre selv når den tid kommer.

Dette er jo kun spekulasjon. Om yngel lærer god yngelpleie av fedrene...

Noe som ikke er spekulasjon er at en god og "dreven" far kan "ta vekk" yngel som han ser ikke er friske.
Alexus
Noe som ikke er spekulasjon er at en god og "dreven" far kan "ta vekk" yngel som han ser ikke er friske.

Jepp og de ryker først, så hvis man vil ha friske individer kan man la pappan ta den første sorteringen, og så evt fjerne han hvis man ønsker et stort kull.
En teori er også at faren spiser yngel som er svake/ikke levedyktige..

Og noen ganger kan det se ut som han spiser dem, men han bare smaker på dem for deretter å spytte dem ut igjen
nemlig. Derfor kan dette være metoden for å få frem sunnere og sterkere kampfisk, ved at kun de sterkeste overlever. Er karet stort nok kan det jo være man får frem mange likevel. Selv har jeg ikke mer enn 30l til kampfiskfamilie for øyeblikket, så i mitt tilfelle blir det nok ikke det helt store antallet som klarer seg i lengden.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap