Pirayan mine har lagt egg.

Hei. Jeg lurte på om det er noen erfarne her me Piraya?
Mine har nemlig lagt egg! Så lurte jeg på om noen har noen tips å sånt så jeg kan få ?
Det blir jo litt vanskelig med oppdrett når eggene er strødd utover bunnlaget sånn da Blir litt trøbbel å få pelt dem ut, mener jeg. For i karet med de voksne overlever jo ingenting av yngel, det er ganske sikkert. Du kunne evt forsøkt å slamsuge ut eggene med slange og ned i en bøtte. Hvis de ikke er klebrige da, og sitter fast på grusen?

Du spør etter "tips og sånt", men.... før man lesser ut av seg en hel masse her:
Hvor godt har du egentlig satt deg inn i dette med oppdrett? Jeg må nesten spørre om du har noe ekstra akvarium til dette, for oppdrett av piraya krever jo litt.... Filteret i yngelakvariet må også være innkjørt, ellers dør yngelen av nitrittforgiftning.

Har du plass, og har du et ekstra akvarium med litt størrelse og et ekstra filter som kan ta unna alt avfallet en gjeng grisete små-pirayaer kan lage?
Jeg er litt usikker på om de sitter fast i grusen.

å jeg har ikke satt meg så veldig mye inn i dette me oppdret, Men jeg tror at yngelet kommer til å overleve å noen dager i karret till Pirayane for jeg har prøvd å ha Neon tetra ilamme å det har bare gådt bra
Å jeg har satt opp et lite karr med en pompe men jeg vet at det er ikke nok, Men det er bedre en ka ingen ting

Å hvis dette ikke går bra da kommer jeg til å vere mere forberedt neste gang :P Har tenkt å fikse meg med et 100 L kar til yngel å slikt vis dette skal skje flere ganger (som det sikkert kommer til å gjøre)

De har faktisk lakt egg 1 gang før men det var før jeg fikk ny karret til dem, men det var en fiasko rett å slett :S

Men det ser ut til at det går ganske bra til nå, moren eller faren passer GANSKE godt på eggene
Jeg fant en engelsk artikkel om pirayaoppdrett. Der står det blant annet:'

"The eggs adhere to the plants, since they seem to be very sticky. "
Altså er eggene veldig klebrige. Da kan du glemme mitt forslag om å slamsuge dem ut :p

Det står også en advarsel; sørg for å holde pirayayngelen meget velfødd (masse å spise!) ellers går de løs på hverandre og spiser istedet!

Her er en annen engelsk artikkel om pirayaoppdrett. Greit å lese, så vet du mer til neste gang

Du kan jo forsøke å gi fiskene dine en haug planter, slik at de kan legge eggene i det neste gang? Lettere å fiske ut en stor bunt stilkplanter enn klebrige egg på grusen

Ja det tror jeg å :P
Jeg tror ikke det nytter å fore dem stappmett.
Det er kun de Pirayan som holder vakt over eggene som angriper, Jeg synest ganske syns i ene Plecoen min den er snart fri for hale (eller va nå en det heter) :P

Men tusen takk for hjelpen Jeg skal ta å få flere planter i akvariumet mitt senere
Hvis det er den ekte Piraya du har.. natteri.. Tror jeg at jeg personlig ville kastet ut eller satt opp et kar i en fart og fått de voksne fiskene over dit, og prøvd å drette opp disse fiskene i karet de la egg..
Så gøy å få til dette! De står til gull i oppdrettskampanjen og ingen har drettet disse på dette forumet.
Men som Mona anntyder, hvis du ikke har drettet noe særlig før er du nødt til å få en veldig bratt lærekurve på dette.
Er det en erfaren akvarist i nærmiljøet ditt så allier deg med han, og søk og les masse på nettet.. Lykke til!!
Ja det er Natteri jeg har
Har lest litt rundtomkring å fådt litt tips hær å dær,
Frank angel bor ikke så langt unna meg, kanskje jeg kan høre med han

Tusen takk, det skal jeg ha i bakhode til neste gang
så moro =) Lykke til med eggene
P.Nattereri er drettet av flere brukere på Nettakvariet hvertfall.
Søk litt der, så finner du nok noen å spørre. Hannen vokter eggene.
Normalt legger disse fiskene egg på undersiden av flyteplanter, men i mangel på det, så blir det vel som her... utover bunnen.

Har selv hatt lek, og egg på P.Nattereri for en del år siden. Men hadde verken plass eller tid til å fôre opp de små.
Som allerede nevnt, yngelen må fôres godt, ellers vil de spise hverandre.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap