Vannbytte på yngel

Hei på dere.

Har 20 yngel av Rød sebra, som er 3 uker gamle. De svømmer rundt i et 85 l kar og ser ut til og trives ganske bra, men er det behov for og ta flere vannbytter i uka eller holder det med en gang?
Litt avhengig av hva du har de i. Er det et lite kar med filter vil behovet være mindre enn om det bare var en liten "bolle" el. med luftestein.
Bruker du filter skulle det være greit å skifte vann 1 gang i uka eller mindre.
Alt avhengig av hvor mye for som ikke blir spist,hvor stort karet er etc.
Ja det er et invendig fluval filter, jeg har også sand i bunnen, så der samler det seg mye dritt og mat rester. tar og roter litt rundt i sanden før jeg skifter vann, utrolig mye dritt. Kunne egetlig ikke hatt sand, hadde vært lettere og gjort rent.
Synes 1 gang i uka er for sjeldent i et yngel/oppvekstkar, jeg.

Det fôres som regel langt hardere i et oppvekstkar, og da må vannbyttefrekvensen økes også. Dette kan du egentlig sjekke selv ved å måle nitrat. Økt mengde fôring vil også øke nitratnivået. For høyt nivå av nitrat, og dette hemmer veksten på ynglene også, så her er vannbytter (=utvanning av nitrat) viktig.

Hvor ofte kommer helt an på belastningen selvsagt. Jeg må si jeg belaster mine oppvekstkar hardt, og jeg bytter 50% minst annenhver dag. Siden friskt og rent vann aldri skader, er det i hvert fall ikke mulig å bytte for ofte!

Bare pass på temperatur og vannverdier, yngel generelt er langt mer følsomme for endringer i disse enn voksen fisk.
ElinH
Synes 1 gang i uka er for sjeldent i et yngel/oppvekstkar, jeg. Det fôres som regel langt hardere i et oppvekstkar, og da må vannbyttefrekvensen økes også. Dette kan du egentlig sjekke selv ved å måle nitrat. Økt mengde fôring vil også øke nitratnivået. For høyt nivå av nitrat, og dette hemmer veksten på ynglene også, så her er vannbytter (=utvanning av nitrat) viktig. Hvor ofte kommer helt an på belastningen selvsagt. Jeg må si jeg belaster mine oppvekstkar hardt, og jeg bytter 50% minst annenhver dag. Siden friskt og rent vann aldri skader, er det i hvert fall ikke mulig å bytte for ofte! :-) Bare pass på temperatur og vannverdier, yngel generelt er langt mer følsomme for endringer i disse enn voksen fisk.


Hei Elin H. og Jag.

Takk for svar, når du sier du belaster dine oppvekst kar hardt, da regner jeg med at du forer ofte, tre,fire ganger i løpet av et døgn eller flere?, Hvor lenge lar dere yngelen gå i oppvekstkaret?
Ja det er mye å lære, første gangen jeg har yngel av Malawi, kan si jeg har blitt litt bitt. (Av hobbyen)


Tilfeldig bekjentskap
© 2nelise
Reklame for plussmedlemskap