Ynglende discus! :d

HJEP!

For et par mnd siden kjøpte jeg mine første to discus, og etter en tilfeldig utvelgelse i dyrebutikken endte jeg visst opp med et lekspar. Ikke mer enn 2 døgn etter jeg fikk de hjem la de sine første egg, og har holdt på konstant siden dette. etter uttallige forsøk der de mister yngelen det første døgnet etter klekking, har de nå begynnt å få taket på dette. De har nå et kull som ble klekket for en god uke siden, og begynner bli relativt store.

De går i et selskapskar på 720 l sammen med kardinaltetra, sommerfuglciklide, indisk glassmalle, ancistrus og corydoras. Jeg er klar over at dette er en svært dårlig kombinasjon for yngelen, men det har ikke vært noen synlige problemer sålangt. Discusen blir foret for hånd, så der er ingen konkurranse på matfronten, og de er svært gode foreldre og de andre fiskene er skjelden inne på "ynglingsterritoriet".

Jeg er jo som sakt nybegynner med discus, så har en del spørsmål angående denne ynglingen.
- Hvor gammel er yngelen når den slipper taket i foreldrene, og når bør de flyttes?
- Hva forer man de med når de er så små? (foreldrene fores med oksehjerte og mygglarver)
- Hvor stor tank bør de ha når de flyttes første gang?

Har en 222 liter hvor det går 10 mellomstore discus under oppforing, og det er planen å bytte plass på leksparet og ungdommene når disse har blitt litt større og kan trappe ned foringen. Så problemet mitt er rett å slett et allt for ivrig lekspar som yngler mer enn jeg kan håndtere! Ser ingen tegn til at dette kullet kommer til å forsvinne, de blir større og større for hver dag! =)

Blir takknemmelig for råd og tips om hva jeg kan gjøre for å forbedre situasjonen for min lille discusfamilie! =)
Hei
Hei !
jeg har noen svar på spørsmålene dine.
De begynner å svømme fritt etter 2-3 dager. Og så vil de begynne å spise på foreldrene. og etter en uke kan du begynne å fore dem med artemia seks ganger om dagen,og etter ca 2 uker så kan du begynne med oksehjerte. Nå er det helt greit og flytte de fra foreldrene sine. i en tank på ca 220liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap