Drektig kobbertetra ?

Denne lille hunnen oppdaget jeg hadder en trillrund kul på buken i dag...holder seg litt for seg selv, men spiser godt og er livlig som stimfisk flest....noen som kan se/anta om fisken bærer på egg?
legger også med bilde av en guppyhunn for hjelp til å se om hun også er drektig...?
Utrolig vanskelig å ta bilder, så beklager dårlig bildekvalitet!
Kan godt hende tetraen din bare har spist veeeldig godt, det er det jeg syntes det ser ut som men kan såklart ta feil. Guppyer er som regel alltid gravide ...om de er hunner da
klikkerstorm
Denne lille hunnen oppdaget jeg hadder en trillrund kul på buken i dag...holder seg litt for seg selv, men spiser godt og er livlig som stimfisk flest....noen som kan se/anta om fisken bærer på egg? legger også med bilde av en guppyhunn for hjelp til å se om hun også er drektig...? Utrolig vanskelig å ta bilder, så beklager dårlig bildekvalitet!


Ang. spørsmålet ditt i overskriften: "Drektig kobbertetra?"
Tetra er en egglegger. De blir aldri gravide.
Litt grunnleggende forklaringer om slikt finner du i denne tråden f.eks.
Eller hva med å lese litt i
denne tråden om eggleggende fisk.


De eneste fiskene som blir gravide er levendefødere som guppy, molly og lignende. Og spesielle arter som rokker da.
Men de aller aller fleste fisk legger egg.
jo,takk jeg vet det. har sett du har sagt det til et par andre her inne som også bruker benevnelsen drektig. er ikke så nøye på det jeg,men lurer fremdeles på om noen kan svare på smp mitt>?

mvh
ok! takk for svar! skal holde et øye med de begge, har et ekstra kar å putte guppyen i om den føder i allefall. noen som veit hvor lenge det er til hun føder>?

mvh
"Å ikke være så nøye på det" har jo ingenting med dette å gjøre Man kaller en spade for en spade, og ikke for en sykkel :p
Å være drektig betyr å gå med foster/unger i magen (livmoren). Ikke egg.

Men for å ta spørsmålene dine:
Det kan se ut som kobbertetraen din er en hunn, ja. De blir ofte mye rundere om magen enn hannene, de fleste tetraer. Dette pga modne egg i buken. Helt normalt. Jeg har ildtetra, og der ser hunnene ut omtrent som din kobbertetra. Hold imidlertid øye med den, for eser den voldsomt ut så skjellene begynner å strutte så kan det være sykdom istedet (dropsy).

Les gjerne denne artikkelen om guppy her på forumet
Guppyer er veldig vanskelig å bedømme hvor lenge det er til fødsel. Noen er jo tjukke hele tiden, omtrent fra dag en i graviditeten. Andre bruker litt tid på å bli sprekkferdige. Man kan bomme med flere uker, og da er jo hele vitsen borte :p når de faktisk bare går gravide i ca fire uker. Så om du tenker etter og regner litt, hvor lenge siden er det du la merke til at hun var ekstra tjukk? Så legger du sammen og finner omtrent hvor lenge det er igjen før det da har gått mellom tre og fire uker.
Vi legger kanskje ikke merke til det umiddelbart at de er på tjukken, det tar kanskje noen dager eller mer før man kan SE at guppyen er gravid. Og bli sikker på at det er graviditet, ikke bare normal fedme
Så det må man ta fratrekk for i beregningen.

ok! 5akk for svar!
er egentlig veeeldig pirkete med ord selv..men ikke mitt eget ordforråd, tydeligvis;O) ja,ja. da kaller jeg det eggstinn! det må vel passe? og når tetraene legger egg..ja da gyter dem vel da...akkurat som laksen

mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap