Hvordan er det å avle på søsken?

Har en tråd på nybegynnerforumet "fiskesammensetning i 110 liter" der vi kom innom temaet, om jeg kan beholde mine tre ancistrus yngel som kommer fra samme foreldre (forskjellig kull), eller om jeg burde bytte ut slik jeg har forskjellig opphav med tanke på fremtidig lek. Fikk to forskjellige meninger der en sa ja og en nei. Hva syns dere?
Jeg synes det er helt greit å krysse søsken, siden innavl ikke er et så stort problem blant fisk som hos mennesker. Mennesker vil få problemer i første eller andre generasjon med innavl, mens fisk kan gå mange generasjoner uten at det blir problemer.

Men med mindre man driver selektiv avl er det ingen grunn til å drive med innavl, så hvis du har mulighet til å bytte dem ut er det bra det.
Lis
Har en tråd på nybegynnerforumet "fiskesammensetning i 110 liter" der vi kom innom temaet, om jeg kan beholde mine tre ancistrus yngel som kommer fra samme foreldre (forskjellig kull), eller om jeg burde bytte ut slik jeg har forskjellig opphav med tanke på fremtidig lek. Fikk to forskjellige meninger der en sa ja og en nei. Hva syns dere?

Det er nok delte meninger om dette. Blir om trent som dette:
Spør du ti stykker får du 15 svar. Jeg driver oppdrett hvor jeg har grupper av foreldre og unger sammen i leik. Har selv ikke fått noen "missfoster" av den grunn. Men som sagt er det delte meninger. Finnes nok ikke noen fasit svar på dette
Kan bare snakke for meg selv her:
Jeg tar ikke vare på yngel hvis jeg vet at foreldrene er i slekt, og kjøper heller ikke slik yngel.
Synes heller ikke om linje-avl for å få frem fisk med ekstra sterke farger e.l.

Ancistrus er jo ganske vanlige så det skulle ikke være vanskelig å bytte ut noen av dem.
OKi, har ikke planer om oppdrett, men tenke at di kan sikkert komme i lek om det viser seg å være forskjellige kjønn. Ikke noe problem å gi bort en eller to eller bytte uansett, tiden for vise hvilke kjønn det er=) Spennende!
Helt ok
det er ikke noforsjel synts jeg om de har smae gener eller ikke
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap