Opdrett på platy

Hei, jeg har en platy hunn som er blitt gravid, men så lurer jeg på hvordan jeg kan se på platy at det er kort tid før fødingen skal skje?
jeg har hørt det om å se svarte prikker i buken (øyne på yngel)
Hun er kjempe rund, det ser ut som om hun har svelget en klinkekule, hvor lenge tror dere at det er igjen ?
Jeg har satt henne i en yngleboks nå, hun har begynnt å roe seg litt, men hvor lenge kan hun være i denne boksen? :S

Jeg har åsså 3 guppyer, men hvor lenge går de gravide før de føder?

Håper på seriøse svar =)
Jeg prøvde også med yngelboks når jeg begynte med denne hobbyen i høst.. men likte ikke å se platy-dama være så stressa i den lille boksen. Hun kan faktisk stryke med hvis du er uheldig.
Vil heller anbefale deg å ha masse planter og følge godt med, og heller prøve å fange opp yngel med håv og ha de i yngelboksen. Og la være å skaffe deg kampfisk-damer..hehe..jeg har fått betydelig mindre yngel etter at de dukket opp i karet mitt
Jeg er ikke så veldig glad i disse yngelboksene. Etter min erfaring er det like nyttig å ha en krokete rot med mange gjemmesteder og planter som dekker godt. Feks denne:

http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1162

Lykke til!
har en platy nå som jeg regner med skal føde hvert øyeblikk.....
har vært mega tjukk en stund nå, og i dag så jeg at hun var helt åpen bak, så er vel like før noe propper ut hehe, gleder meg, mine første fiske babyser
Jeg var bortreist og fikk min mor til å gi fiskene mine mat. jeg hadde LEENGE trodd at den ene platyen min var gravid men hadde mistet håpet og trodde bare den var feit, så jeg lot dem være i samme kar. En halv uke etter jeg reiste fikk jeg vite at den hadde fått yngel på 14 fisk. Yngelen hadde vært i samme kar med foreldrene i 2 dager(!!) før de ble flyttet. 14 av 14 overlevde ikke stress hunnen tror jeg er et viktig poeng.
Mine sverddrager og platy-yngel liker å gjemme seg under røtter og i steinrøyser.

Guppy-yngelen gjemmer seg gjerne i plantene. De svømmer ofte høyere i karet enn platyyngel, som holder seg på bunnen.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap