Molly - hva skjer?

hva skjer når en molly føder?

jeg visste at at den var gravid , men nå er den helt tynn , har den lagt egga sine?
evt. hvor lenge blir dem i egga?
kan noen forklare eg nærmere om hva som skjer?

er glad for alle svar...
Hei.

Molly er en Levendeføder. Det vi si at den føder levende unger.
Har du sett i plantene og rundt i karet etter små nesten gjennomsiktige yngel.

Hva andre fisker har du i lag med Mollyen din? Han du mange andre fisker er yngelen mest sansynlig spist opp med mindre du har mange gjemmeplasser for yngelen.
Mollyer
føder levende unger, de legger ikke egg. Bare let i kriker og kroker etter bittesmå gråsvarte mollyer somsvømmer rundt.

Jeg har også fått mollybabyer i natt og i da. Har fått berga tre av dem Kjempesøte er de
Jeg har bare 5 molly i det karet... det er 67,5 liter, jeg har 6 forskjellige småplanter, men del lange planter i bakrunn (javamose tror jeg) jeg kan sjekke nå. mollyen fødte nok i natt
tror du den er spist?
Ikke sikkert
de er spist, når du bare har samme art i karet ditt.
Samme som meg, jeg har 4 voksne mollyer på 63 liter.

Ikke bli frustrert om du ikke finner noen, de er Veldig flinke til å gjemme seg Plutselig dukker de opp.
da er det vel bare å lete jeg må kjøpe fødekar , men jeg tar dem i bolle imens
Jeg
har investert i fødekar i dag

Det eneste jeg lurer på er hvorlenge jeg skal ha mammaen der før jeg er sikker på at fødselen er ferdig, tenker jeg har henne i fødekaret et par døgn for å være sikker

Hei! Hvis ikke mollyen spiser ungene sine, trenger man jo ikke bruke penger på fødekar..:P Da kan man jo bare la dem være i akvariet hele tiden=)
Joda
sant det. Men har mista yngel før, så jeg mistenker at gutta har kannibalistiske trekk

Har i allefall berga tre stk nå, dukker det opp flere i karet senere er det bare en bonus
jeg har bare funnet en så langt, jeg tror den ble født i natt . Hva skal jeg gjøre? kan jeg ha dem i karet ?

Jeg har den ene i en bolle og kommer ikke hjem igjen før mandag.
Hva skal jeg gjøre ? og hvor mange yngel blir det cirka?

glad for alle svar.....
Wikipedia sier opptil 100 yngel, men det gjelder nok store hunner.

For å svare på hva som egentlig skjer når en molly er gravid så legger de egg i et rom i buken sin hvor eggene klekkes. Det er først etter klekking at yngelen slippes. Dette kalles ovovivipari.

Det finnes også fisk som ikke legger egg men som virkelig føder med "navlestreng" og hele pakka, eks Ameca splendens Dette kalles vivipari.

At en fisk legger egg som klekkes utenfor kroppshulen slik som de fleste fisk gjør kalles ovopari.

(Blir litt akademisk av meg når jeg er trøtt Håper det er greit)
hvor store blir mollyene når jeg kan slippe dem løs i akvarie?
og hvor lang tid tar det?
Gravid molly!
jeg har en gravid molly som ser ut som skal sprekke snart! hvor mange sånn ca dytter molly ut av seg ?... noen som veit ?
Gravid molly!
jeg har en gravid molly som ser ut som skal sprekke snart! hvor mange sånn ca dytter molly ut av seg ?... noen som veit ?
Seilfinnemolly
de som har født til meg har gitt forskjellig antall.
Den største hunnen var det sikkert 30-40yngel.
Den minste 15-20yngel.
Samt at de fra den minste virket litt mindre.

Mange som var døfødte og ble spist opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap