Oppsett til diskus oppdrett

Hei,

jeg prøver oppdrett av Diskus, men det har dessverre ikke blitt noen yngel ennå. Jeg lurer på om jeg har for dårlig utstyr i akvariumet.

Akvariumet er et Juwel Rio 400 liter. Med grus, planter, røtter, stein osv i tillegg til:
- Bunnfilter 1200 liter i timen
- Juwel innvendig filter 1100 liter i timen (orginalt)
- UV-filter
- Varmekolbe
- 2 x 36 watt lysarmatur.

Begge parene begynte å legge egg etter et par uker, uten at det ble yngel ut av det. Etter veldig mange forsøk, ville jeg forsøke å oppgradere akvariumet for å se om det gjorde noen forskjell. (var redd eggene råtnet grunnet dårlige filtere osv)

I helgen tømte 400 literen for vann, planter grus osv. Tatt ut bunnfilteret og alt av utstyr i tillegg til å vaske det innvendig og utvendig.
Diskusene er flyttet til 190 liters hjørneakvarium i mellomtiden. (vurderer å ha 1 par i 190 literen og 1 par i 400 literen)

Vil det beste for fiskene mine. Har akkurat kjøpt Eheim 2028 og skal kjøpe FX5.

Ideen var å ha akvariumet uten noe innhold (grus, planter osv) utenom Diskuskjegler og utstyr:
- FX5
- Eheim 2028
- UV filteret
- Varmekolbe.
- 2 x 36 watt lysarmatur.

Jeg lurer på om lysene er for dårlige og vurderer å skifte de ut. Noen råd, hva jeg kan gjøre for at fiskene mine skal tvives optimalt? CO2 utstyr?


Takk for svar!
Hva skal du med co2 utstyr viss det er diskusavl du skal prøve på? Hjelper lite at plantene får opptimale forhold.

BB karr er helt klart en fordel når man skal drette diskus, dette for at yngler trenger en vannvittig høy/mye foring i starten og for å holde gode vannverdier da så må man ta opp det som blir ligghende på bunnen og det er mye lettere viss karret er tomt.

Man skal også ha veldig lite strømninger i vannet for at diskuseggene skal bli befruktet.
Jeg annbefaler luftfilter, da har man nesten stillestående vann.
Og med de pumpene du har så bør strømningene gå rett i side veggen, eller så vil "melken"til hannen blåse bort før han får befruktet eggene.

Og tror man får best resultater med et parr i karret omgangen-blir ikke yngler her heller viss jeg har flere diskuser enn et parr omgangen i BB karret.

Søk litt på dretting av diskuser så finner du mye intrersang lesning.

Har ennå ikke kjøpt FX5. Så du råder meg å ha Kun Eheim 2028, kan at utblåsningen i overflaten for å ikke lage strøm og i stedet kjøpe luftfilter istedenfor FX5?

http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=366&produktid=3103&Navn=04.%20TetraTec%20Luftpumper&HKatID=33

Jeg har sett litt rundt og sett at mange av Diskus karene har mange store utvendige filtere, så det var der ideen min med å kjøpe flere utvendige filtere kom fra.

Bare å komme med råd, si din personlige mening om hva som hadde vært best
Har selv store filtre i hovedtanken min med diskuser jeg og, men ingen har slike store pumper/filtre i et oppdrettskarr.
Der skal vannet omtrent være stillestående, ihvertfall fram til eggene er befruktet og litt til.

Takk for gode råd!

Etter det du sier satser jeg på Eheim filteret med utblåsninge oppe i overflaten og kjøpe luftfilter.

Noen som har noen innspill?

Hvis du borrer opp utblåsningsrøret til Eheimen vil du få lite strøm i karret. Jeg borrer tvers gjennom røret i de eksisterende hullene. Plasserer røret på skrått slik at halvparten av trykket går i glasset og den andre halvarten rett i vannspeilet slik at jeg får bevegelse.

CO2 er ikke bare til planter, men også en grei måte å regulere pH på. I et lekskar til discus ville jeg heller benyttet torv. Når det gjelder lys så er det minimal med lys du har behov for så en oppgradering her vil ikke ha noe å si for discusen, heller litt dunkel belysning.

En FX5 i et oppdrettskar er overkill

Har nemlig også hørt at CO2 kan brukes til å regulere pH på i oppdrettkar. Takk for godt råd anngående Eheim pumpen, skal følge rådet ditt.

Hva tenker du om luftfilter? Har du noen andre synspunkt eller bør jeg kjøpe luftfilter?

Takk for svar
Motta
Har nemlig også hørt at CO2 kan brukes til å regulere pH på i oppdrettkar. Takk for godt råd anngående Eheim pumpen, skal følge rådet ditt. Hva tenker du om luftfilter? Har du noen andre synspunkt eller bør jeg kjøpe luftfilter? Takk for svar:)


Som jeg sa tidligere så ville jeg ikke ha benytte CO2 i et lekskar. Da er det bedre å benytte torv eller mellomlagre vannet og preparere vannverdiene i mellomlagringstanken.

I utlandet (les USA) benytter de mye luftfilter i lekskarrene. Ofte er dette mindre kar og benyttes kun til lek samt den første kristiske tiden. Skal man fore opp yngel så må det mere filtervolum til enn det som luftfilter klarer å håndtere.

Sett inn luft filter og bytt det ut et par uker etter ynglene har blitt fritt svømmende, luftfilteret har man bare for å få flest mulig av eggene befruktet.

Joa vet man kan styre PHen med co2, men hadde nok satset på torv/syre isteden jeg.
Ok, da kjøper jeg luftfilter. Noen råd og erfaring anngående luftfilter og lurer på hva som passer best for mine kar. Skal ha til 400 literen og 190 literen.

http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=366&produktid=3103&Navn=04.%20TetraTec%20Luftpumper&HKatID=33

Når yngelen er frittsvømmene, bør jeg sette inn noen andre pumper når jeg tar ut luftfilteret?

Takk for svar!
Jepp når ynglene har blitt frittsvømmende og når du har begynt med den massive foringen på 6-8 ganger om dagen, ja da trenger du mye filtermasse/bakterier for og håndtere alt dette avfallet og det greier ikke et luftfilter(etter min mening og erfaring).
Er helt blank på luftfilter til slike store karr, bruker selv et boyu luftfilter i BB karret mitt og det fungerer ypperlig, men karret er kun på 128 l, noe jeg synes er akkurat et passe BB karr til et diskuparr.

Send en mail til diskusgeir her på forumet, tror han bruker luftfilter i noen av tankene sine og kan sikkert komme med råd om hvilken type du bør/kan bruke i karr på den størrelsen.

Og du trenger ikke ta ut luftfilteret bare sett inn flere/større pumper/filter, så de greier og håndtere den store mengden avfall som kommer.

Lykke til med diskusoppdrett, prøver selv og få det ene leksparret mitt i lek, men de har stoppet helt opp den siste mnd-men jeg gir aldri opp jeg så de kommer igang igjen.

Kuult at du har begynt med ferskvannetskonge, man finner ikke finere fisk enn en fullvoksen og perfekt proposjonert diskus, synd det er så mye dårlige diskuser i dette landet, men det er jo også endel bra da, men de koster fort "skjorta".
Takk Ønsker det beste for mine diskus, så uansett om spørsmålene mine er idiotiske er jo det viktigste fiskens helse og trivsel.

Har hatt diskus tidligere i selskapskar, men dette er mitt nye og vedig spennendes prosjekt. Er ganske fersk innenfor diskus, men lærer
Lykke til, man blir aldri ferdig utlært innen diskus eller akvariehobbyen skjenerelt, så et sted må man begynne.

Ble fullstendig hektet på diskuser selv jeg etter at jeg startet for 4-5 år siden og har brukt de årene på og sette sammen en stamme av de diskusene jeg synes er finest.
Jeg har foret og byttet vann til den store gullmedaljen, men så har de ynglene jeg tok vare på fra mitt første og enest kull blitt de klart største i flokken og det er utrolig moro.

Skal du kun ha BB karr/lekskarr til diskusene? Eller skal du også ha et karr med flere diskuser og kanskje noen andre fisker?
Moro og høre planene til andre diskuseiere.
Jeg har endel L maller, scalarer og karinaler osv i hovedtanken på 660 l.
I den ene stuen vår så har jeg en diskustank, som jeg er stolt som fy over og i TV stuen har jeg et saltvannskarr på 330 l som jeg også er stolt som fy over, men må jeg noen gang velge et karr ja da er det diskuser somn ligger mitt hjerte nærmest.

Er vel noen flere som driver med diskuser i ditt nærmiljø, prøv ogfå kontakt med disse og hør på de, ihvertfall viss de har velfungerende diskuskarr og har noen års erfaring.
Et råd, ikke hør på alle verdensmesterne som har knall gode råd om diskuser og dretting, men de har selv aldri eid/eller hatt en diskus i sitt akvarium-det er mange mennesker i den katogorien-synd men sant.

På dette forumet så er det 10-15 personer som sitter med masse god kunnskap om denne fantastiske fisken, så ikke vær redd for og spørre, ingen spørsmål er dumme-det er heller dumt og spørre for sent og miste diskuser for flerfoldige tusen, for leksparr i "RETT"størrelse(hunn 15-17 cm og hann 17-20 cm)er ikke billige, tusenlappene flyr fort da-men de er verdt hver eneste krone.
Har bygd opp grunnleggende erfaring innenfor akvarium og fisker. Begynte for 2 år siden og har hatt 6 kar som gikk på engang for det meste. Da gikk det mer i enkere typer sør-amerikanske cikilder og malawi. Jeg har hatt oppdrett av flere typer ciklider, men drømmen om oppdrett av kongen diskus har alltid vær i hode mitt.

Endelig er drømmen i oppfyllelse hvis jeg får alt til å gå. Utrolig fasinerende å se på de leke. Håper virkelig at endag vil jeg se små yngel svømme

Jeg tenker å ha BB kar, uten maller eller noen andre som forstyrrer. Har en gruppe diskus, men jeg skal dele de opp. Vil det bli problematisk hvis jeg har noen sammen med et avlspar? Håper ikke det vil minke sjansene stort. Har veldig lyst å ha et selskapskar med "utstillings diskus". Men det får vente til økonomien er bedre og plassen større.

Saltvannsakvarium er en av mine andre drømmer! Håper å realisere de engang også

Var heldig, fikk et tilbud om 2 avlspar til prisen av ett og kunne ikke si nei! Skal oppdatere hvordan det går.

Håper fortsatt på flere gode råd, både om utstyr til karet, diskusene og oppdrett av diskusene.

Mvh Morten Milde
Jo det minsker mulighetene drastisk til å få yngler til og vokse opp viss du setter inn flere diskuser i karret med leksparret/ynglene.
Har selv flere BB karr og et hoverdkarr med utstillings diskuser på 660 l, der lever det nå 9 store diskuser + leksparret som bor i BB karret for øyeblikket.

Fint du holder oss oppdatert viss/når det skjer noe, for det gjør jeg og.
Trodde det skulle komme egg igår, men ingen egg og ikke noen lekstendenser i dag.
Har nettopp godt over til torv og sortvann i BB karret, brukte syre før og kommer til og gå tilbake til det viss ikke de får ut "fingeren"nå i sortvannet mitt.
Da har jeg vært på Midtun zoo og kjøpt:
http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=366&produktid=3103&Navn=04.%20TetraTec%20Luftpumper&HKatID=33

Er veldig usikker på torv og hvordan det funker, hva er din erfaring med det?
Imorgen blir det fyllt vann i karet, koble til utstyret osv. Etter hvert få avlsparet over i karet.

Bruker du Diskuskjegler? Mine har lagt egg på pumpene, varmekolben og på veggene. Vil det være bedre å ha diskuskjegle? Det er ikke så dyrt og hørt med flere som selger det billig brukt. Så planen var å innvistere i et par slike.
Min foreløpige erfaring med torv etter kun 1-2 uker erfaring er at dette fungere bra til ph senking og få ned hardheten på vannet og man får jo også den mer eller mindre kuule sortvanns fargen i karret og det var litt kuult synes jeg, så driver og tenker og vurderer om jeg skal lage sortvannskarr ut av hovedtanken også.
Har bare stappet torv inn i en aquaball pumpe jeg som blåser rett inn i side veggen, den blåser knapt 400 L/T + at jeg har et luftfilter i BB karret også da.

Ja jeg bruker diskuskjegle, dette for åfå litt kontroll på hvor eggene blir lagt henn.
Bruker de f.eks varmekolben så blir vel eggene stekt lenge før de klekker, og i et BB karr så er det jo ikke noe planter så derfor kjeglen.
Samtidig så har de noe og hjemme seg bak, viss/når de blir skremt, for det hender alle diskuseiere at diskusene blir skremt uansett hvor forsiktig man prøver og være.
En kjegle kan vel umulig koste så mye eller? Kan også bruke en terakotta blomsterpotte og snu den på hue, da har du er fin og støtig lekskjegle, som man også får kjøpt i omtent alle størrelser og til en billig penge.
Nå har jeg fyllt vann og koblet alt utstyret til 400 literen. Alt ser bra ut, utenom Eheim Air 400. Det er kun den ene av de to som lager skikkelig bobler. Lurer på hva jeg kan har gjort feil med den andre. Koblingen er helt lik som på den andre.

Det er nesten ingen strøm i vannet og ellers fungerer alt dlet andre utstyret topp. Gjorde som Geir sa med eheim pumpen og foreløbig ser alt bra ut! Utenom luftfilteretl.

Utseende messig er ikke et BB kar i nærheten av like fint, men det er ikke det jeg fokuserer på nå. Blir spennendes å se
Kan tyde på at luftpumpen er for svak til begge filtrene, så prøv og kjøre en egen pumpe på hvert av filtrene.
Prøvde selv og bruke eheim luftpumpe med 2 uttaqk til artemia klekking, men uansett hva produsenten mente så ble pumpen for svak til det.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap