Spr angåande kampfisk

Eg trur eg har to kampfisk jenter, men plutselig var det eit skumrede i akvariet.
Er det muligheter for at jenter lager det?
du har ikke bare fått korthalede gutter?
veit ikkje, einaste forskjellen på disse er at den eine har lengre underfinner enn den andre og den med andre er blitt ganske rund når tempraturen økte no i sommar.
Begge kjøpt i butikk, henta frå eit akvariet full av "damer". Og dersom alle hadde vore gutar hadde dei nok krangla oppi der.
hender at kortfinna gutter blir sortert som jenter faktisk. plakat varianten tror jeg det var...
Det er mest sannsynlig hunner du har fått. Hunner kan også lage skumrede selv om de egentlig ikke skal gjøre det. Begge kampfiskhunnene mine har gjort det, ikke like imponerende som hannen sitt, men likevel et skumrede.

Den letteste måten å skille kjønnene på er å se under buken på hunnen mellom brystfinnene og bukfinnen. Alle hunner har en liten lysgul/hvit prikk der som ser ut som et lite saltkorn. Det er egglederen deres. Det er ikke lett å se i starten, men etterhvert kan du nok se om den har det. Hvis du sjekker under foring er det lettere siden de da vender hodet opp=)
Hanner har gjerne lengre 'ventral' finner også (vet ikke hva de kalles på norsk, men det er de to fremste som peker ned.) Hvis de er lengre enn hos den andre og det er den som lager skumredet er det nok en hann.

Enkelte hanner har også en hvit egglederprikk, så det er ikke noe sikkert tegn.

Det kan også skje at hunner lager skumrede, i karet mitt hvor jeg har en gruppe på 7 hunner dukket det opp et digert skumrede en dag.
ventral finnane som du seier er dobbel så lang på den eine enn den andre. og "han" har ikkje "saltkornet" heller(finn det vertfall ikkje).
er det ein kortfinna splendes eller er det ein annan betta? eller kan det fortsatt vera ei dame?
i sommar bur fiskane i ein 30L, så visst det er ei dame og ein han så må eine flyttast trur eg. opprinnelig bur dei i ein 200L og då kan dei unngå kvarandre meir.
Det er mulig at det er to hunner, men ikke spesielt sannsynlig.
Tilfeldig bekjentskap
© Jo Stenersen
Reklame for plussmedlemskap