Ancistrus som nekter å legge egg!

Noen som kan hjelpe?
Jeg har prøvd det meste.
Har 1stor hann og 2damer(mindre enn hannen. ca 10cm)

De NEKTER å legge egg, dette intraff etter jeg hadde de i et akvarium med flere damer osv.
Nå har jeg et ancistrus par (store,hann er mindre enn hu) i et akvarium.
ingen egg enda.
Noen som har noe råd/tips?


Jeg har ikke noe å måle vannverdier med, evt. hva bør jeg gjøre?
Hos meg gjør jeg reale vannbytter når jeg ønsker egg i gruppene mine, og det hjelper. Kaldtvannsbytter....
Hei
Takk for svar.

Jeg skal gjøre det og prøve.

Ha ein strålande dag vidare
Prøv å flytte litt på huler, dette fungerte for våres lekspar i alle fall, evt sette inn flere huler. Kaldtvannbytter anbefales også.
Joanna & Pål
Prøv å flytte litt på huler, dette fungerte for våres lekspar i alle fall, evt sette inn flere huler. Kaldtvannbytter anbefales også.


Jeg støtter denne, forandring av habitatet(altså i akvariet) pleier å gjøre susen. Jeg flytta mitt lekspar fra 240l i stua, og inn i en 70l bare for dem. 2 dager etter var hula stinn av egg
Hei
Tom Kristiansen
[QUOTE=Joanna & Pål]Prøv å flytte litt på huler, dette fungerte for våres lekspar i alle fall, evt sette inn flere huler. Kaldtvannbytter anbefales også.


Jeg støtter denne, forandring av habitatet(altså i akvariet) pleier å gjøre susen. Jeg flytta mitt lekspar fra 240l i stua, og inn i en 70l bare for dem. 2 dager etter var hula stinn av egg

Takk for tips og støtte til tips
Ta et stort kaltvans bute
da leker de.de bor jo i kongo omrode der det regner mye og da blir det akorat som et kalvans bute da blir det nokk egg skal du se
Det er ikke sikkert du får dem i gang på denne tiden av året. Sommeren er ikke en typisk tid for lek.

Ellers er kaldtvannsbytte tingen, som nevnt over. Også rikelig med mat samtidig. Senk også PH-en litt (hvis den ikke er fryktelig lav fra før), og øk sirkulasjonen i karet. Hvis dette ikke fører fram, kan du forsøke å gi dem en tørketid før du gir dem regntid igjen (regntid er det du forsøker å illudere med tiltakene jeg har nevnt over). Tørketid gir du dem med å senke vannstanden litt, gi dem mindre og kjedeligere mat, redusere sirkulasjonen og ta litt sjeldnere vannbytter (vannbytter må selvsagt fortsatt være en viktig ting, bare så det er sagt). Gjør dette noen uker, før du altså setter i gang med kaldtvannsbytter osv. Men jeg ville for å være ærlig ventet til over sommeren. Sjansen er større for å lykkes da.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Rønning
Reklame for plussmedlemskap